În contextul crizei coronavirusului, companiile ar trebui să fie mai precaute și să caute să-și optimizeze activitatea în așa fel încât să economisească resurse acolo unde se poate. Conform specialiștilor PwC România, care au vorbit joi despre asta la conferința lor anuală de taxe, sunt mai multe soluții care pot fi puse în aplicare, în funcție de domeniul de activitate.
1. Compensarea/cesionarea TVA-ului aprobat la rambursare sau compensarea impozitului pe profit plătit în plus. O primă soluție propusă de fiscaliștii de la PwC este compensarea cu alte obligații fiscale datorate de către contribuabili. Un exemplu în acest sens sunt contribuțiile sociale, dar pot fi și altele. Apoi, ar trebui luată în calcul cesiunea pentru stingerea unor obligații comerciale (
iată un exemplu).
2. Implementarea unui grup fiscal de TVA / restructurări în cadrul grupului. Chiar dacă în ultima vreme s-a discutat mult despre grupurile de impozit pe profit care vor putea să apară din 2022, este bine de știut că, de mulți ani,
se pot forma grupuri de TVA. Astfel, se depune un decont de TVA consolidat pentru toți membrii grupului, există o singură poziție de TVA (optimizare a fluxurilor de numerar la nivelul grupului), iar tranzacțiile între membri sunt supuse regimului normal de taxare.
3. Facturarea electronică și arhivarea electronică. O reducere importantă de costuri poate veni din digitalizare. Mai precis, pentru diminuarea costurilor aferente transmiterii și arhivării documentelor și a facturilor tipărite, firmele pot implementa facturarea electronică și
arhivarea electronică. Atenție, însă: trebuie respectate condițiile prevăzute de lege (autenticitatea, integritatea, lizibilitatea).
4. Analiza creanțelor neîncasate și a provizioanelor realizate. Concret, o analiză detaliată a provizioanelor înregistrate (de exemplu, în ceea ce privește nivelul de certitudine) și a creanțelor neîncasate poate ajuta la identificarea unor soluții de îmbunătățire a fluxurilor de numerar (deductibilitatea fiscală, ajustarea TVA-ului etc.). Un exemplu concret este
ajustarea bazei de impozitare a TVA-ului în cazul facturilor neîncasate de la persoanele fizice, facilitate introdusă recent în legislație.
5. Deducerea TVA-ului aferent achizițiilor de la furnizorii reactivați. Conform celor de la PwC, ar trebui luată în calcul deschiderea dreptului de deducere a TVA-ului pentru achizițiile efectuate în perioada anterioară de la furnizori care au avut codul de TVA anulat, dar care au fost reactivați.
6. Implementarea facturării în numele și în contul furnizorilor. Altă soluție de optimizare ține de eficientizarea fluxurilor de numerar prin implementarea facturării în numele și în contul furnizorilor (de exemplu, în special pentru facturile de discount, de îndată ce condițiile contractuale sunt îndeplinite).
7. Obținerea certificatului de amânare a plății TVA-ului în vamă la import. În acest caz, specialiștii spun că e necesară o evaluare a condițiilor prevăzute de legislație pentru obținerea certificatului de amânare.
8. Scutirea/restituirea accizelor pentru producția de dezinfectanți. O soluție mai poate fi faptul că firmele pot beneficia de scutirea sau restituirea accizelor pentru alcoolul denaturat care este utilizat pentru producția dezinfectanților.
9. Scutirea accizelor pentru producția de medicamente. Tot în zona medicală, este bine de știut că alcoolul etilic și alte produse alcoolice beneficiază de scutire de la plata accizelor atunci când sunt folosite la producția medicamentelor.
10. Restituirea accizelor pentru produsele improprii comercializării și pentru livrări intraunionale/export. Beneficiază de restituirea accizelor acele produse accizabile armonizate care nu mai îndeplinesc condițiile de comercializare și/sau care sunt livrate în alte state membre sau exportate, spune sursa citată.
11. Restituirea accizelor pentru motorina utilizată în transportul mărfurilor sau persoanelor. Altă facilitate ce poate ajuta firmele este că pot beneficia de un nivel diferențiat al accizelor pentru motorina folosită drept carburant pentru transportul mărfurilor și/sau al persoanelor.
12. Reducerea nivelului garanției. Mai precis, antrepozitarii autorizați și destinatarii sau expeditorii înregistrați pot să beneficieze de reducerea nivelului garanției.
13. Suspendarea taxelor vamale, a TVA-ului și a accizelor. Conform informațiilor prezentate la conferință, firmele pot obține la import suspendarea plății taxelor vamale, a TVA-ului și a accizelor, dacă mărfurile sunt plasate sub un regim vamal special.
14. Diverse optimizări în materie de taxe vamale. Specialiștii PwC mai spun că societățile pot beneficia de o serie de optimizări în materie de taxe vamale prin prisma anumitor aspecte, cum ar fi originea preferențială, valoarea în vamă la import, clasificarea tarifară și nu numai.
15. Scutirea de la plata taxelor vamale la import în contextul crizei coronavirusului. În fine, anumite categorii de produse medicale pot beneficia de scutire de la plata taxelor vamale la import, facilitate apărută anul trecut în contextul crizei epidemiologice.