Concret, valoarea nominală a tichetelor cadou acordate de angajatori cu alte ocazii în afară de Paște, Crăciun, Ziua femeii și Ziua copilului urma să fie introdusă în baza de calcul a contribuției la pensii (cotă: 25%), a contribuției la sănătate (cotă: 10%) și a contribuției la muncă (cotă: 2,25%). Acest lucru urma să fie făcut prin modificarea alineatului 1 al articolelor 139, 157 și 220^4 din Codul fiscal.
Până la urmă, însă, aceste modificări au fost eliminate și nu mai apar în forma oficială a OUG 13/2021. De fapt, actul normativ nu mai face niciun fel de referire la articolele 139, 157 și 220^4 din Codul fiscal (cele care stabilesc baza de calcul pentru contribuțiile sociale). Am obținut, în acest sens, și confirmarea specialiștilor.
„Deși în varianta de proiect a ordonanței de urgență, publicată pe site-ul Ministerului Finanțelor în data de 4 februarie 2021, se prevedea că tichetele cadou, acordate de angajatori, potrivit legii, salariaților, să nu mai fie exceptate de la plata contribuțiilor sociale obligatorii decât pentru evenimentele expres prevăzute de legea fiscală (cu ocazia Paștelui, Crăciunului și sărbătorilor similare ale altor culte religioase, 8 martie, 1 iunie) și numai în limita plafonului de 150 lei pe eveniment pe persoană eligibilă, această modificare nu se mai regăsește în varianta publicată în Monitorul Oficial din 26 februarie 2021 a OUG 13/2021. Așadar, tratamentul fiscal, din perspectiva contribuțiilor sociale, a rămas neschimbat pentru tichetele cadou acordate salariaților, în scopuri sociale”, ne-a explicat Luisiana Dobrinescu, Avocat Coordonator la Dobrinescu Dobrev.
În nota de fundamentare ce însoțise OUG 13/2021 în forma sa de proiect scria că Guvernul voia să introducă măsura pentru a se evita situațiile în care angajatorii plătesc parțial salariile sub forma tichetelor cadou, pentru a evita plata taxelor la stat.
„Modificarea tratamentului fiscal aplicabil tichetelor cadou acordate persoanelor fizice, de către angajatori/plătitori, în sensul eliminării exceptării de la plata contribuțiilor sociale obligatorii și includerea în baza de calcul a acestora a valorii nominale a tichetelor cadou acordate de către angajatori/plătitori, potrivit legii, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în alte situații decât cele în care se acordă cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase, în limita plafonului de 150 lei pe eveniment pe persoană. Nepromovarea măsurii poate conduce la plata unor venituri salariale sub forma tichetelor cadou, având în vedere regimul actual al exceptării acestora de la plata contribuțiilor sociale obligatorii”, scria în documentul citat.
Așadar, Guvernul s-a răzgândit până la urmă și a eliminat măsura din forma finală a ordonanței de urgență. Pentru comparare, forma de proiect a ceea ce a devenit OUG 13/2021 poate fi găsită aici, iar forma oficială a OUG 13/2021 poate fi găsită aici. Deși OUG 13/2021 conține alte prevederi referitoare la tichetele cadou, acestea sunt mici ajustări nelegate de taxarea lor.
Ce tratament fiscal avem pentru tichetele cadou
Conform Codului fiscal, tichetele cadou au un tratament fiscal care diferă în funcție de ocaziile cu care se acordă.
„Tichetele cadou reprezintă bilete de valoare și sunt reglementate specific prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Potrivit acestei legi, tichetele cadou pot fi acordate de o societate ocazional, angajaților, pentru cheltuieli sociale, adică numai pentru destinațiile sau evenimentele care se încadrează în cheltuielile sociale, dar și altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclamă și publicitate”, a precizat Anamaria Chiru, Tax Manager la Dobrinescu Dobrev.
Specialista a subliniat că se aplică o scutire de impozitul pe venit (cotă: 10%) în cazul tichetelor cadou acordate pentru evenimentele expres menționate de Codul fiscal, dar numai dacă angajatorii se încadrează într-o anumită limită:
„Astfel, în cazul cadourilor acordate salariaților, inclusiv sub forma tichetelor cadou, acestea sunt neimpozabile numai dacă sunt date cu ocazia Paștelui, Crăciunului și sărbătorilor similare ale altor culte religioase, a zilelor de 8 martie și 1 iunie și doar în limita plafonului de 150 lei pe eveniment pe persoană eligibilă. Mai mult, acordarea acestor cadouri trebuie să fie inclusă în contractul de muncă sau în regulamentul intern. Această dispoziție legală vine să uniformizeze tratamentul fiscal al cadourilor acordate salariaților, indiferent de modalitatea de acordare (în bani, în natură, în tichete). Criticabil rămâne cuantumul acestora foarte redus, de 150 lei, neactualizat de aproape 15 ani.
Desigur, dacă ajutoarele acordate de angajator pentru boli incurabile sau pentru achiziționarea unor dispozitive medicale sunt date sub forma tichetelor cadou, acestea trebuie să își mențină caracterul neimpozabil, un tratament fiscal distinct negăsindu-și nicio rațiune juridică.”
Dacă tichetele se acordă cu alte ocazii decât cele indicate expres mai sus, atunci angajatorul datorează la stat impozit pe venit. „Orice alte tichete cadou acordate salariaților, care nu se încadrează în excepțiile menționate mai sus (inclusiv ceea ce depășește plafonul de 150 lei), se supun impozitului pe veniturile din salarii”, a spus Anamaria Chiru.
Referitor la contribuțiile sociale, specialista a explicat următoarele: „Tratamentul fiscal al tichetelor cadou acordate salariaților a rămas neschimbat, din perspectiva contribuțiilor sociale. Mai exact, atât tichetele cadou acordate angajaților cu ocazia Paștelui, Crăciunului și zilelor de 8 martie și 1 iunie (în limita plafonului de 150 lei), cât și tichetele cadou acordate angajaților pentru destinații sau evenimente care se încadrează în cheltuielile sociale, asa cum prevede Legea 165/2018, sunt în afara bazei de calcul a contribuțiilor sociale.”
Comentarii articol (0)