Extinderea mecanismului amnistiei din OUG nr. 69/2020 a venit zilele trecute, în mod oficial, prin OUG nr. 19/2021, care a decis ca data-limită să fie 31 ianuarie 2021, nu 31 martie 2020. Odată cu extinderea aceasta în timp, Guvernul a mai decis să facă referire și la alte tipuri de datorii accesorii - dobânzi, penalități - care să fie acoperite de amnistie: dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv și individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale sau verificării situației fiscale personale în derulare la data de 29 martie 2021 sau începute după această dată, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, indiferent de momentul la care inspecția fiscală se finalizează.
În primul rând, textul de lege transmite destul de clar faptul că sunt vizate doar acele dobânzi și penalități aferente datoriilor principale care au scadența anterioară datei de 31 martie 2020 inclusiv, iar nu și celor aferente ulterior acestei date.
Totuși, subliniază specialiștii, legiuitorului pare să-i fi scăpat din vedere cei care au fost vizitați de inspectori între 14 mai 2020 și 29 martie 2021.
„Chiar dacă acest caz nou de amnistie fiscală introdus prin OUG 19/2021 este extrem de binevenit pentru mediul de afaceri, fiind așteptat pentru complinirea lacunelor și a inechităților generate de OUG 226/2020, trebuie remarcat, totuși, că au rămas în afara obiectului de aplicare a amnistiei (atât cea reglementată de OUG 69/2020, cât și OUG 19/2021) contribuabilii care au făcut obiectul unor inspecții fiscale sau verificări a situației personale începute după data de 14 mai 2020 și care au fost finalizate anterior datei de 29 martie 2021. În acest sens, trebuie spus că în privința unora dintre acești contribuabili poate fi incidentă facilitatea fiscală a eșalonării simplificate prevăzute de OUG nr.181/2020 (i.e. pentru cei cu inspecții fiscale în derulare la 26 octombrie 2020).
Totuși, nu întrevedem, o rațiune economică socială de exceptare a acestor contribuabili de la masa amnistiilor succesive, fiind mai degrabă o scăpare a legiuitorului care trebuie și sperăm că va fi remediată cu ocazia unor intervenții legislative ulterioare, după cum s-a întâmplat – reamintim – și cu amnistia reglementată de OUG 69/2020. Astfel, chiar dacă din perspectivă constituțională există indiscutabil o marjă largă și exclusivă de apreciere a emitenților actelor normative cu putere de lege în adoptarea deciziei asupra facilităților fiscale, întotdeauna trebuie să rămână ca repere de referință principiile fundamentale precum egalitatea în fața măsurilor fiscale adoptate într-un orizont de timp dat, ce are aptitudinea să le asigure dimensiunea echitabilă și morală în societate”, subliniază Dan Dascălu, partener D&B David şi Baias, și Mihail Boian, Managing Associate D&B David și Baias, PwC România, într-o opinie prezentată azi pe tema extinderii mecanismului.
Așadar, conform mecanismului actualizat termenul pentru amnistie e 31 ianuarie 2022 - până atunci trebuie plătite obligațiile principale pentru ale căror accesorii (dobânzi, penalități) se cere anularea; și tot până atunci trebuie făcute cererile de anulare. Cei doi specialiști sunt de părere că normele actuale nu vor mai primi modificări în consecință, adică cele din Ordinul MF nr. 2.100/2020: „Din perspectiva particularităților procedurale, OUG 19/2021 nu face referire la adoptarea unei noi proceduri sau a unor noi formulare, astfel încât ne așteptăm ca și această amnistie să fie derulată în termenii și condițiile Ordinului nr. 2100/2020 pentru aprobarea procedurii de anulare a obligațiilor fiscale de plată accesorii”.
Procedura din Ordinul 2.100/2020 presupune ca datornicii să își exprime intenția de a beneficia de OUG 69/2020 (deci, amnistia nu se aplică automat), începând printr-o notificare făcută ori prin Spațiul Privat Virtual, ori depusă la registratura organului fiscal, ori prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.