Poate cea mai importantă schimbare adusă programului este eliminarea intermediarilor, pentru plata cărora se foloseau sume mari din bugetul acestuia. De altfel, așa cum a declarat recent Constantin-Daniel Cadariu, ministrul antreprenoriatului și turismului, o noutate "este că au fost eliminați intermediarii, care, în fond, consumau aproximativ 15% din sumele alocate".
În plus, potrivit ministrului, "în cadrul programului va fi pusă la dispoziția mediului de afaceri o platformă online, dedicată, asupra căreia s-a convenit în dialogul public-privat (...). Am speranța că toate aceste demersuri vor contribui semnificativ la relansarea economică, ajutând la maximizarea rezultatelor la export".
Programul de Promovare a Exportului finanțează parțial, din fonduri de la bugetul de stat, participarea operatorilor economici români la târgurile și expozițiile internaționale, cu stand sub pavilion național, precum și participările individuale, cu stand de prezentare a produselor sau serviciilor, inclusiv la misiunile economice desfășurate în străinătate ori la manifestările organizate în format virtual, pentru care sunt solicitate taxe.
Totodată, prin program pot fi decontante și alte tipuri de cheltuieli, cum ar fi, de exemplu, invitarea potențialilor importatori străini la târgurile internaționale organizate în România, realizarea unor acțiuni de publicitate și reclamă cu caracter general, realizarea de studii de piață și pe produse ori alte certificări specifice. În egală măsură, programul se adresează și agențiilor de turism, care vor beneficia de sprijin financiar pentru dezvoltarea exportului de servicii turistice.
În urma unui control la nivelul ministerului, ce a avut loc în 2021, autoritățile au descoperit o serie de disfuncționalități găsite în implementarea Programului de Promovare a Exporturilor. Printre altele, au descoperit că subvenția medie pentru fiecare beneficiar s-a dublat, iar comisionul intermediarilor a crescut de patru ori. De asemenea, nu existau niște indicatori clari pentru evaluarea eficienței participării la târguri.
Obiectivele Programului de Promovare a Exporturilor sunt, potrivit site-ului Ministerului Economiei (tot acolo pot fi găsite mai multe detalii privind programul), următoarele:
- creșterea numărului de operatori economici care accesează programele de promovare a exportului;
- promovarea produselor și serviciilor românești de calitate și cu valoare adăugată ridicată;
- diversificarea pieţelor de export prin participarea la acțiunile de promovare internaționale;
- perfecționarea metodelor de identificare a oportunităţilor internaţionale;
- dezvoltarea activităţilor de diseminare şi consultanţă.