Cadrul legal al achizițiilor publice urmează să fie modificat luni printr-o ordonanță apărută azi în Monitorul Oficial. Printre altele, autoritățile o să introducă unele clarificări, o să reducă anumite termene procedurale și o să elimine birocrația în cazul companiilor care au multe sedii ori puncte de lucru.
Mai precis, este vorba de OG 3/2021, care a apărut azi în Monitorul Oficial și care va intra în vigoare pe
30 august 2021.
Documentul va modifica atât Legea achizițiilor publice (98/2016), Legea achizițiilor sectoriale (99/2016) și Legea concesiunilor de lucrări și a concesiunilor de servicii (100/2016), cât și Legea remediilor și căilor de atac privind aceste contracte de achiziții și concesiuni (101/2016). Din motivarea autorităților reiese că măsurile sunt necesare pentru
a flexibiliza cadrul legal al achizițiilor publice și a ușura atragerea fondurilor europene.
„Prezentul proiect de ordonanță are ca obiectiv simplificarea, reducerea termenelor de derulare a procesului de achiziție publică, precum și accelerarea atribuirii contractelor de achiziție publică”, era punctat în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
Iată principalele modificări valabile de luni:1. Dovedirea mai ușoară a plății dărilor în cazul firmelor cu sedii secundare/puncte de lucru. Mai precis, pentru a evita excluderea din procedura de atribuire, firma va prezenta, pentru sediul principal, documentele din care reiese că și-a plătit dările la stat, iar pentru sediile secundare sau punctele de lucru va prezenta o declarație pe propria răspundere privind îndeplinirea obligațiilor de plată la buget. Conform inițiatorilor ordonanței, această simplificare va ajuta firmele care au sute sau chiar mii de sedii secundare/puncte de lucru și care acum trebuie să depună un efort considerabil pentru a obține certificate fiscale la nivel local. Prevederea va fi introdusă nu doar în Legea achizițiilor publice, ci și în Legea achizițiilor sectoriale și în Legea concesiunilor de lucrări și servicii.
2. Reducerea unor termene, pentru a scurta procedura de achiziție. Conform documentului, anumite termene actuale vor fi reduse pentru a scurta desfășurarea procedurilor de achiziție. Este vorba, în esență, de termenul în care trebuie publicată decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică/sectorială (de la trei zile la o zi lucrătoare)
și de perioada maximă de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (de la maximum 80 de zile lucrătoare la 15, 30 sau 50 de zile lucrătoare, în funcție de situație). Măsura va fi introdusă în Legea achizițiilor publice și în Legea achizițiilor sectoriale.
3. Modificări și la atacarea atribuirii contractelor. Aici, se va introduce obligația de a semna contractul cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor ori a hotărârii judecătorești în primă instanță. Aceasta va fi o măsură de eficientizare, pentru a putea continua procedura fără a mai aștepta eventuala soluționare a plângerii sau a recursului.
4. Definiția subcontractantului, clarificată. Aceasta va fi modificată pentru a clarifica noțiunea de subcontractant, eliminând astfel confuzia cu noțiunea de furnizor. Astfel, subcontractantul/subantreprenorul va fi orice firmă care nu este parte a unui contract de achiziţie publică/sectorială ori de concesiune şi care execută anumite părţi ori elemente ale lucrărilor/serviciilor (acesta răspunde în faţa contractantului de organizarea şi derularea tuturor etapelor necesare în acest scop). Totodată, se subliniază că punerea la dispoziție a unui utilaj sau furnizarea de materiale/bunuri în cadrul unui contract de achiziţie publică/sectorială ori de concesiune nu se va considera subcontractare. Modificarea va fi operată la Legea achizițiilor publice, Legea achizițiilor sectoriale și Legea concesiunilor de lucrări și servicii.
5. Ajustări la procedura simplificată. Aici, autoritățile vor elimina prevederea din care reiese că, dacă o autoritate contractantă cere criterii de calificare și selecție, aceasta poate solicita doar cerințe privind motivele de excludere, capacitatea de exercitare a activității profesionale și experiența similară. Prevederea va dispărea din Legea achizițiilor publice și din Legea achizițiilor sectoriale.