În contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, care au intrat recent în vigoare, au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pentru a le adapta prevederilor europene recent transpuse în legislația internă, potrivit unui HG publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja.
În condițiile în care regulile europene noi de TVA pentru comerțul electronic se aplică, de la 1 iulie 2021, în toate statele UE, iar
Codul fiscal a fost deja modificat în acest sens, prin HG nr. 928/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 878/2021,
au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal.
Iată principalele modificări:1. Exemplificarea situațiilor în care se consideră că bunurile au fost expediate sau transportate de către furnizor sau în contul acestuia. Se vizează astfel inclusiv cazul în care furnizorul intervine în mod indirect în expedierea sau transportul bunurilor, în scopul clarificării sintagmelor „vânzări intracomunitare de bunuri la distanță”, în sensul art. 266 alin. (1) pct. 35 din Codul fiscal, respectiv „vânzări la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe”, în sensul art. 266 alin. (1) pct. 36 din Codul fiscal.
2. Înlocuirea sintagmei „vânzări la distanță” cu sintagma „vânzări intracomunitare de bunuri la distanță”. Acest aspect din cuprinsul pct. 3 alin. (7) lit. d) din normele metodologice are drept scop corelarea cu noua terminologie introdusă prin OUG nr. 59/2021 de modificare a Codului fiscal.
3. Clarificarea termenului „facilitează” și a termenului "loturi". Primul termen a fost clarificat în sensul art. 270 alin. (15) și (16) din Codul fiscal, prin trimiterea la înțelesul acestuia prevăzut de Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011. De asemenea, se subliniază faptul că, prin termenul „loturi”, se înțelege bunuri ambalate împreună și expediate simultan de același furnizor, către același destinatar și acoperite de același contract de transport.
4. Abrogarea pct. 12 din normele metodologice, care cuprindea clarificări referitoare la stabilirea locului impozitării în cazul vânzărilor la distanță. În urma modificărilor aduse art. 275 din Codul fiscal în ceea ce privește stabilirea locului impozitării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, în sensul în care s-a introdus regula potrivit căreia locul vânzării intracomunitare de bunuri la distanță este locul unde se află bunurile când se încheie expedierea sau transportul acestora, se impunea corelarea normelor cu Codul fiscal, ceea ce impunea o astfel de modificare vizată prin HG nr. 928/2021.
5. Introducerea unor excepții de la procedura de rambursare a TVA către persoanele impozabile stabilite în alt stat membru al UE. Pentru corelarea cu prevederile art. 315 alin. (14) și art. 315² alin. (24) din Codul fiscal, prin care s-a realizat transpunerea prevederilor art. 368 și art. 369w din Directiva 2006/112/CE, în vigoare de la 1 iulie 2021, a fost modificate și completate pct. 72 alin. (1) lit. c) și pct. 72 alin. (7) lit. e) din normele metodologice, prin introducerea unor excepții de la procedura de rambursare a TVA către persoanele impozabile stabilite în alt stat membru. Astfel, persoanele impozabile stabilite în alt stat membru și neînregistrate în scopuri de TVA în România pot solicita rambursarea TVA aferente achizițiilor efectuate în România, chiar dacă au efectuat operațiuni cu drept de deducere în România.
6. Introducerea unor excepții de la procedura de rambursare a TVA către persoanele impozabile nestabilite pe teritoriul UE. În vederea corelării cu prevederile art. 314 alin. (12) și art. 315² alin. (24) din Codul fiscal, prin care s-a realizat transpunerea prevederilor art. 369j și art. 369w din Directiva 2006/112/CE, în vigoare de la 1 iulie 2021, au fost modificate și completate pct. 74 alin. (1) lit. b) și pct. 74 alin. (5) din normele metodologice, prin introducerea unor excepții de la procedura de rambursare a TVA către persoanele impozabile nestabilite pe teritoriul UE. Astfel, persoanele impozabile nestabilite pe teritoriul UE și neînregistrate în scopuri de TVA în România, care aplică regimurile speciale prevăzute la art. 314 și 315² din Codul fiscal, pot solicita rambursarea TVA aferente achizițiilor efectuate în România, chiar dacă au efectuat operațiuni cu drept de deducere în România. De asemenea, respectivele persoane sunt, mai nou, exceptate de la obligația de a desemna un reprezentant fiscal în scopul rambursării taxei.
7. Abrogarea pct. 81 alin. (3) din norme. Pentru corelarea cu modificările aduse art. 275 și art. 307 alin. (6) din Codul fiscal, s-a impus abrogarea pct. 81 alin. (3) din norme, la care se prevedea că, în cazul vânzărilor la distanță pentru care locul livrării este în România și care sunt efectuate de către o persoană nestabilită în România, prevederile art. 307 alin. (6) din Codul fiscal nu se aplicau, iar persoana nestabilită în România era obligată să se înregistreze în scopuri de TVA în țară.
8. Clarificarea art. 321¹ din Codul fiscal. Acesta face referire la obligația persoanelor impozabile care trebuie să țină registre cu informații referitoare la operațiunile facilitate, prin utilizarea unei interfețe electronice, pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pe care o facilitează către o persoană neimpozabilă din UE.
Astfel, persoanele impozabile care se consideră că au primit și au livrat bunuri în conformitate cu art. 270 alin. (15) și (16) din Codul fiscal, sau au participat la o prestare de servicii de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune sau prestate pe cale electronică pentru care se prezumă că au acționat în nume propriu, în conformitate cu art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv cu art. 9a din Regulamentul (UE) nr. 282/2011, și care au optat pentru aplicarea unuia dintre regimurile speciale prevăzute la art. 314, 315 sau 315² din Codul fiscal, trebuie să păstreze registrele prevăzute la art. 63c din Regulamentul (UE) nr. 282/2011.
De asemenea, aceleași persoane impozabile menționate mai sus, dar care nu au optat pentru aplicarea regimurilor speciale prevăzute la art. 314, 315 sau 315² din Codul fiscal, trebuie să păstreze documentele prevăzute la pct. 101 din normele metodologice, după caz.
Nu în ultimul rând, celelalte persoane impozabile, în afară de cele menționate anterior, care, prin utilizarea unei interfețe electronice, facilitează alte livrări de bunuri sau prestări de servicii către o persoană neimpozabilă din UE, trebuie să păstreze informațiile prevăzute la art. 54c alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 282/2011.