Firmele și PFA-urile care înregistrează datorii la stat, beneficiază de eșalonări la plată și au activitatea restrânsă sau închisă de către autorități, pe perioada stării de alertă (sau de urgență, după caz), nu datorează dobânzi și penalități pentru plata cu întârziere a ratelor de eșalonare la plată, potrivit unui OG de modificare a Codului de procedură fiscală publicat marți în Monitorul Oficial, ale cărui prevederi se aplică începând de azi.
Astfel, potrivit
OG nr. 11/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 832/2021,
datornicilor la stat care au beneficiat de eșalonare la plată și care au, pe fondul stării de alertă,
activitatea restrânsă sau înschisă de autorități
nu li se impută dobânzi și penalități pentru plățile efectuate cu întârziere.
Mai exact, după cum apare în OG-ul amintit, "
până la primul termen de plată după data constatării reluării activității, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de eșalonare, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic de eșalonare se comunică debitorului prin decizia organului fiscal."
Prin urmare, graficul de eșalonare se reface, în cazul contribuabililor amintiți, până la primul termen de plată de după data constatării reluării activității, urmând ca noile termene de plată să fie comunicate de către Fisc.
De asemenea, potrivit OG nr. 11/2021,
în cazul datornicilor menționați, condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate se suspendă, la cererea contribuabililor interesați,
până la data la care aceștia își vor relua activitatea.
Obligațiile care intră sub incidența acestei măsuri se vor considera, potrivit OG-ului menționat, îndeplinite în situația în care termenele condițiilor de menținere a valabilității eșalonărilor la plată s-au împlinit "
până la data constatării reluării activității, dacă acestea se execută în termen de 30 de zile de la data constatării acestui fapt", sau, în oricare alte situații, la împlinirea termenului pentru îndeplinirea condițiilor de menținere a valabilității eșalonărilor la plată, prevăzut de actele normative în baza cărora au fost acordate acele eșalonări.
În plus, pentru aceste obligații, contribuabilii vor avea posibilitatea de a modifica eșalonarea la plată, dacă vor depune cererea în termen de 30 de zile de la data constatării reluării activității. În acest sens, prevederile legale privind modificarea deciziei de eșalonare la plată, prevăzute de actele normative în baza cărora au fost acordate acele eșalonări, se vor aplica în mod corespunzător.
Potrivit notei de fundamentare ce a însoțit acest OG în forma sa de proiect, în contextul în care starea de alertă continuă, iar restrângerea sau închiderea activității firmelor și PFA-urilor depinde de evoluția situației epidemiologice, se impunea includerea acestor măsuri în legislație, în scopul asigurării lichidităților necesare continuării activității contribuabililor care se află temporar în dificultate financiară.
Reamintim că,
așa cum redacția noastră a scris la acel moment, măsura privind exceptarea de la plata dobânzilor și penalităților pentru datornicii care plătesc cu întârziere în cadrul eșalonării la plată, precum și cea referitoare la suspendarea condițiilor de menținere a valabilității eșalonărilor la plată s-au mai aplicat și în 2020.