O altă modificare importantă privește condițiile în care un medic stomatolog poate refuza tratarea unui pacient. Dacă în vechiul Cod deontologic (abrogat prin Decizia nr. 6 a CMSR) medicul avea ”(...) dreptul de a refuza un pacient din motive profesionale sau personale”, cu excepția cazurilor de urgență, conform noilor prevederi, ”refuzul acordării serviciilor medicale stomatologice este interzis, cu excepția situațiilor prevăzute de lege sau de normele profesiei”.
De asemenea, noul cod deontologic limitează relațiile medicilor stomatologi cu producătorii și distribuitorii de produse farmaceutice și stabilește că implicarea medicilor în distribuția de medicamente, suplimente alimentare și dispozitive medicale constituie o atingere gravă adusă caracterului independent al profesiei și reprezintă o încălcare a normelor de conduită profesională.
Mai detaliat, situațiile ce reprezintă o astfel de încălcare sunt:
- implicarea, direct sau indirect, în distribuția de medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale de tehnică dentară sau de alte produse de uz medical;
- primirea, direct sau indirect, a unor donații sub formă de cadouri în bani sau în natură ori alte avantaje, a căror valoare le face să își piardă caracterul simbolic și care pot influența actul medical, de la producătorii sau distribuitorii de produse farmaceutice, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale sanitare sau de tehnică dentară ori alte produse de uz medical, precum și de la furnizorii de servicii de imagistică medicală;
- asocierea sau colaborarea, sub orice formă și în orice modalitate, directă ori indirectă, dintre un medic stomatolog și o persoană care produce sau distribuie produse farmaceutice, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale sanitare sau de tehnică dentară ori alte produse de uz medical.
Decizia CMSR aduce și precizări privitoare la formele de publicitate permise, limitate la:
- firmă;
- anunțuri de publicitate, potrivit prezentului cod deontologic;
- anunțuri și mențiuni în anuare, cărți de telefon, baze de date cu profesioniștii din domeniul sănătății, inclusiv în mediul online;
- corespondență profesională și cărți de vizită profesionale;
- adresă de internet.
- oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul ori reședința unei persoane sau într-un loc public;
- propunerea personalizată de prestări de servicii, fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens, indiferent dacă aceasta este făcută sau nu în scopul racolării de pacienți;
- acordarea de consultații de specialitate realizate pe orice suport material, precum și prin orice alt mijloc de comunicare în masă, inclusiv prin emisiuni radiofonice, televizate sau prin intermediul internetului/ telecomunicațiilor, respectiv al grupurilor și rețelelor sociale, cu excepția celor avizate de CMSR sau de alte organisme acreditate de acesta;
- alte mijloace de publicitate decât cele prevăzute în prezentul cod deontologic.
Comentarii articol (0)