Dupa ce mii de romani au fost anuntati ca li se suspenda inmatricularea desi au actele in regula, Ministerul Administratiei si Internelor face pasul inapoi.
MAI, CSA si RAR au stricat concediile posesorilor de vehicule din cauza unor baze de date care se bat cap in cap.
De cateva saptamani, detinatorii de automobile din Romania au devenit tinta unei "glume proaste" a autoritatilor. Primirea in cutia postala a unei scrisori avand ca expeditor Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), nedatata si fara numar de inregistrare, prin care erau anuntati ca "incepand cu data de 01.07.2006 vi se va suspenda de drept inmatricularea vehiculului", a creat o panica greu de descris.
Sute de telefoane sunt primite zilnic in birourile Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), in cele ale Registrului Auto Roman (RAR) sau ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Liniile faxurilor s-au inrosit. Site-urile si adresele de e-mail innebunesc sistemul informatic. Toate aceste mijloace de comunicare sunt exploatate de cetateni intr-un singur scop, acela de a afla cum pot scapa de bratul lung al al unei legi aplicate dupa ureche.
Scrisoarea care nauceste
Aproximativ 1,5 milioane de posesori de automobile au fost informati printr-o scrisoare ca documentele aflate in bazele de date ale RAR si CSA demonstreaza ca nu au platit Polita de Raspundere Civila Auto (RCA) sau nu au efectuat Inspectia Tehnica Periodica (ITP).
Multi dintre cei vizati se asteptau la aceasta notificare lasand cu buna stiinta masina neasigurata sau neverificata, dar exista si cateva mii de cazuri in care neglijenta unor angajati ai institutiilor implicate in proiectul mamut de comparare a bazelor de date CSA, RAR si MAI a dus la trimiterea gresita a scrisorii. Prevazand aceasta situatie, expeditorul misivei, DRPCIV, a adaugat textului un paragraf in care isi cere scuze pentru situatia creata. Cu scuze sau fara, nefericitii romani intrati in atentia organelor de verificare sunt pusi pe drumuri sau sunt obligati sa invete sa foloseasca Internetul pentru a-si rezolva situatia. Conform MAI, includerea pe lista persoanelor care nu au incheiat RCA/ efectuat ITP este rezultatul comasarii bazelor de date ale CSA si RAR, dar ce te faci cu cei care au verificat la adresele de web mentionate (http://cedam.csa-isc.ro si www.rarom.ro) si acolo totul pare a fi in regula? Nu conteaza. Mai bine ii pui pe ei la treaba decat sa munceasca responsabil cateva zeci de functionari ai statului. Asta pare a fi, la prima vedere, ideea neinspirata a expeditorului scrisorii. Pentru a-si pune in aplicare planul, Ministerul de Interne a platit Postei Romane, printr-un calcul sumar, cel putin 750.000 de lei pentru taxele postale ale celor 1,5 milioane de scrisori.
O parte din acesti bani au fost cheltuiti fara niciun obiect, avand in vedere ca multe scrisori au plecat catre persoane care au toate actele in regula. Ce mai conteaza? Sunt banii contribuabililor.
O formulare politieneasca
Pe langa faptul ca multi soferi au fost notificati fara sa aiba nicio vina, felul in care a DRPCIV a conceput textul trimis posesorilor de masini a creat o adevarata isterie. Formulari ca "vi se va suspenda de drept", "daca nu va indepliniti obligatiile legale", "este necesar sa va adresati de urgenta" sau "dupa suspendare, conducerea pe drumurile publice a autovehiculelor in cauza constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei" au fost considerate de cei vizati ca o amenintare.
Unii s-au multumit sa verifice bazele de date pe Internet, altii au navalit peste angajatii birourilor de asigurari sau ai statiilor ITP, dar cei mai multi au sunat direct la MAI sau RAR. In ciuda acestei nebunii totale, un agent DRPCIV ne-a declarat telefonic, fara a dori sa isi spuna numele, ca "lumea s-a speriat degeaba, hartiile primite sunt doar informari, pot fi luate la nivel de sfat. Urmeaza ca, in cazul in care chiar se ajunge la suspendare, sa ii comunicam oficial posesorului de automobil acest lucru". Nu de aceeasi parere este directorul general al Directiei Asigurari Obligatorii din Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Mihai Tecau: "Toata lumea crede ca are deja talonul suspendat. Formularea din instiintarea Ministerului de Interne le apartine. Noi am incercat sa intervenim, dar nu au fost de acord".
Concediu cu ochii pe politisti
Un lucru scapat din vedere de autoritati este si perioada in care se trimit scrisorile. In plina vara, multi romani sunt plecati in concediu si primesc la domiciliu o informare care le strica tot cheful. Oricum, nu cheful este problema, dar sa gandim logic. Sunteti in concediu.
Acasa, o ruda gaseste scrisoarea trimisa de Politie si va anunta ca, incepand cu 1 iulie, circulati cu masina ilegal. Ce faceti? Lasati masina la hotel, cu toate ca aveti toate actele in regula? Va nenorociti cele cateva zile de liniste pentru a face un drum in localitatea de domiciliu pentru a clarifica situatia? Sau va rezumati la a injura tot ce inseamna autoritate in tara asta si circulati pe sosele cautand speriat cu ochii fiecare agent de politie care ar putea sa va amendeze si sa va lase fara talon? Nimeni nu pare sa se fi gandit la asta in MAI. Nu s-au gandit ei ca o hartie trimisa de minister nedatata si fara numar de iesire poate parea o gluma proasta sau ca o astfel de "adeverinta" primita pe 27 iunie nu va lasa timp nici macar sa ajungeti la RAR sau ITP pana pe 1 iulie. Ce sa mai vorbim despre faptul ca nu a fost pus la dispozitia impricinatilor niciun numar de telefon pentru informare, lasand totul in baza Internetului sau a faxului. Probabil ca angajatii DRPCIV au impresia ca toti romanii au Internet si fax acasa.
A lipsit cu desavarsire si o campanie de informare serioasa. Politia s-a bazat pe comunicate de presa sau sedinte pe la prefecturi. In timp ce pentru probleme mai putin importante gen "Programul Rabla" au fost alocate sume considerabile pentru publicitate prin spoturi tv, pentru informarea cetatenilor cu privire la acest subiect bugetul MAI pare sa fi fost prea mic.
Sperietura de pomana
In fapt, scrisoarea celor de la DRPCIV este exact ceea ce spune angajatul MAI, doar un sfat. Bazele de date care au avut ca efect trimiterea instiintarii sunt deja invechite. Compararea s-a facut pe 31 martie; de atunci, multi romani si-au indeplinit indatoririle, dar apar in continuare pe lista cu pricina. Asta pana pe 20 iulie, cand, conform aceluiasi ofiter, va fi facuta compararea bazelor de date RAR si CSA existente la 1 iulie. De altfel, acesta ar fi trebuit sa fie si momentul hotarator. Dupa noua verificare, trebuia trimise noi instiintari celor ramasi pe lista neagra a neasiguratilor sau a celor fara ITP, numai ca in plicurile, probabil, tot fara data si numar de inregistrare, trebuia sa fie hartii care anuntau ca suspendarea certificatului de inmatriculare a fost deja facuta.
Ei bine, acest lucru nu se va mai intampla. Cel putin nu in lunile iulie sau august. Conform unui comunicat al MAI dat publicitatii pe 3 iulie, dupa ce numarul reclamatiilor si al telefoanelor atinsese apogeul, procedura de suspendare a certificatelor de inmatriculare pentru autovehiculele ai caror proprietari nu au incheiat asigurarea sau nu au efectuat inspectia tehnica va incepe in luna septembrie.
Atentie la detalii!
Suspendarea certificatului nu este acelasi lucru cu radierea vehiculului. In cazul suspendarii, masina va reintra in bazele de date in momentul in care posesorul face dovada platii politei RCA si efectuarii inspectiei tehnice periodice.
De asemenea, amenda cuprinsa intre 3.000 si 5.000 de lei va fi aplicata numai celor depistati in trafic si care nu pot face dovada platii asigurarii si a verificarii tehnice, ulterior putandu-se lua masura suspendarii sau radierii vehiculului, dupa caz.
De unde a pornit nebunia
Conform directorului general al Directiei Asigurari Obligatorii din Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, multe din greselile existente in bazele de date ale companiilor de asigurari apar din vina agentilor din teren. "Probleme sunt si acum in bazele de date. Nu am tinut socoteala greselilor facute de agenti si nici nu am cerut penalizarea lor, pentru ca pe polita de multe ori nu apare numele acestuia. Societatea de asigurari trebuie sa faca acest lucru. Nu e numai problema lor sau a societatilor de asigurare, e si problema oamenilor. Nu ar trebui sa faca asigurari la colt de strada. E posibil ca un astfel de agent sa nici nu depuna banii la societate", ne-a declarat Mihai Tecau.
In cazul RAR, situatia este aproape identica. Cei de la statiile ITP au gresit datele completate in fisa si astfel, la comparare, masina sau proprietarul nu se gasesc. Întreaga babilonie RCA-ITP are la baza raportul de monitorizare pe 2005 in care România apare cu un grad scazut de asigurare RCA (75%) fata de standardele europene (90%).
Comentarii articol (2)