Guvernul a aprobat Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta nr.30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica. Actul normativ are acordul Comisiei Europene.
Noile reglementari asigura dezvoltarea si operationalizarea sistemului de control al procedurilor corelative procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica.
Autoritatatile române s-au angajat fata de partenerii europeni sa dezvolte un sistem de control ex-ante pentru achizitiile publice atât la nivel central, cât si local, în scopul asigurarii unui management eficient al fondurilor structurale.
Prin OUG nr. 30/2006, Ministerul Finantelor Publice este desemnat organ de specialitate responsabil pentru îndeplinirea functiei de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidente legislatiei prind atribuirea contractelor de achizitie publica.
Normele de aplicare a Ordonantei precizeaza ca verificarea vizeaza etapele procesului de achizitie publica, dupa publicarea anuntului de participare pâna la atribuirea si semnarea contractului. Verificarea se exercita de Ministerul Finantelor prin Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCEVAP). UCEVAP verifica conformitatea documentatiei de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si servicii, finantate din fonduri publice si prin urmarirea directa a modului de derulare a procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica.
UCEVAP functioneaza în coordonarea directa a ministrului finantelor. Verificarea aspectelor procedurale exercitata de aceasta Unitate nu limiteaza atributiile Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, respectiv, de a formula, la nivel de conceptie, promovarea si implementarea politicii în domeniul achizitiilor publice, ci delimiteaza clar atributiile MFP, cu accent pe atributiile de control ex-ante pe care le va avea acest minister.
Aceasta Unitate efectueaza verificarea procesului de atribuire a contractelor, în mod selectiv, pe baza analizei de risc, penru urmatoarele tipuri de contracte:
? contracte de lucrari si contracte de concesiune de lucrari cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 250.000 euro;
? contracte de servicii si contractele de concesiune de servicii cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 40.000 euro;
? contractele de furnizare cu valoare estimata, fara TVA, mai mare sau egala cu 40.000 euro;
? acordurile-cadru încheiate în vederea atribuirii contractelor mentionate mai sus.
Pentru procedurile de atribuire a contractelor selectate, Unitatea pentru Coordonarea si verificarea Achizitiilor Publice va desemna observatori, la etapele procesului de achizitie publica. Observatorii, în actiunea de verificare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica, urmaresc, prioritar, urmatoarele:
? respectarea regulilor si princiaiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achizitie publica;
? modul în care se aplica si se respecta procedura de achizitie;
? acuratetea documentelor supuse verificarii;
? modul în care se aplica, de catre autoritatile contractante, criteriile de selectare a ofertelor si criteriile de atribuire a contractelor de achizitie publica.
În acest scop, observatorii au urmatoarele obligatii:
? participa atât la sedinta de deschidere a ofertelor cît si la sedintele ulterioare ale comisiei de evaluare având ca obiect analiza, evaluarea, stabilirea ofertei câstigatoare urmarind conformitatea cu prevederile legale în vigoare;
? verifica conformitatea procedurii de achizitie publica aleasa de autoritatea contractanta privind: respectarea regulilor de evitarea a conflictului de interese, respectarea regulilor de publicitate, respectarea regulilor de participare a operatorilor economici la procedura de atribuire, precum si conformitatea documentatiei de atribuire a contractului de achizitie publica.
În exercitarea atributiilor, observatorii au acces neîngradit la toate documentelor si informatiile legate de procedura de achizitie. Acestia pot solicita persoanelor responsabile cu procesul de achizitie publica din cadrul autoritatii contractante infomatii suplimentare scrise, de natura sa conduca la lamurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire.
În situatiile exceptionale reglementate de lege, în care este permisa încheierea contractului fara publicarea prealabila a anuntului de participare, verificarea va acoperi etapelor procesului de achizitie începând cu transmiterea invitatiei de participare la negociere pâna la la atribuirea si semnarea contractului.
Observatorii desemnati vor elabora rapoarte de activitate pentru fiecare procedura de atribuire a contractelor de achizitii publice care a fost supusa verificarii, si vor emite avize cu caracter consultativ în situatia în care se constata neconformitati în aplicarea legislatiei în domeniul achizitiilor publice. Avizul este de natura consultativa întrucât sistemul de control al achizitiilor publice trebuie sa fie flexibil, iar responsabilitatea revine autoritatii contractante.
Pe baza avizului consultativ, autoritatea contractanta poate dispune:
- suspendarea procesului de atribuire a contractului de achizitie publica
- modificarea, încetarea, revocarea si anularea actelor în legatura cu care s-a emis avizul consultativ
- alte masuri corective pentru remedierea neconformitatilor semnalate de observatori
- continuarea procesului de atribuire a contractului de achizitie publica.
Anual, Unitatea pentru Coordonarea si verificarea Achizitiilor Publice va prezenta ministrului finantelor un raport asupra activitatii de verificare desfasurate.
Informatii de background
Ordonanta de Urgenta nr.30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica a fost adoptata de Guvern în sedinta din 12 aprilie 2006.
Acest act normativ are scopul de a contribui la întarirea capacitatii administrative, la îmbunatatirea procedurilor si sistemelor de monitorizare si control a achizitiilor publice, precum si a dezvoltarii unui sistem de control ex-ante, în scopul asigurarii unui management eficient al fondurilor structurale.
România s-a angajat fata de partenerii europeni sa dezvolte un sistem de control ex-ante pentru achizitiile publice, atât la nivel central cât si local.
Comentarii articol (0)