Persoanele fizice și juridice care cumpără mașini second hand din Uniunea Europeană sunt cele obligate, mai nou, să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru formalitățile legale necesare, prevede o ordonanță de urgență care se aplică deja. Totodată, Fiscul va afla de la RAR informații despre toate persoanele care fac asemenea achiziții, în încercarea de a preveni fraudele cu TVA.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
În primul rând, s-a stabilit că, de-acum, persoana fizică sau juridică ce cumpără mașini la mâna a doua din UE este și cea care trebuie să se prezinte la RAR pentru formalități (personal sau prin împuternicit), inclusiv pentru a obține cartea de identitate a vehiculului. Persoana care a făcut achiziția intracomunitară este considerată a fi cea care a cumpărat efectiv o mașină și care e trecută pe documentele vehiculului, respectiv pe cele de proveniență.
În al doilea rând, în baza unui protocol ce urmează a fi încheiat în curând, RAR va transmite Fiscului, înainte să elibereze cărțile de identitate, toate documentele pe care le primește de la persoanele care cumpără mașini second hand din UE.
„Pentru vehiculele rutiere provenite din țări membre UE, R.A.R. transmite către Agenția Națională de Administrare Fiscală, în format electronic, documentele prezentate de persoana care a efectuat achiziția intracomunitară, inclusiv documentele de proveniență, anterior eliberării cărții de identitate a vehiculului. Procedura de aplicare a prezentului alineat se stabilește prin protocol încheiat între cele două instituții. (...)
Eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Procedura de eliberare a cărții de identitate a vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen”, este explicat în ordonanță.
Din preambulul OUG 120/2021 reiese că măsura este necesară „întrucât combaterea fraudei în domeniul comerțului cu autoturisme rulate de proveniență intracomunitară reprezintă una dintre liniile prioritare de acțiune la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”. Totodată, „cazuistica a demonstrat că prejudiciile cauzate bugetului general al statului sunt semnificative și în multe cazuri TVA rămâne nerecuperabilă”, mai precizează autoritățile.
Inclusiv Dan Vîlceanu, ministrul finanțelor, a declarat, la conferința de presă de după adoptarea ordonanței, că măsura are drept scop prevenirea fraudelor în materie de TVA:
„Ce înseamnă asta? Înseamnă că, atunci când cineva aduce o mașină rulată în România, cel care o aduce -- cel care achiziţionează mașina din străinătate -- este și cel care o prezintă la Registrul Auto Român. Este necesar să facem acest lucru pentru a preveni eventuale fraude cu TVA, pentru că, știți foarte bine, cel care aduce un vehicul rulat beneficiază de acea scutire pentru bunuri intracomunitare și, din verificările pe care le-am făcut până acum, impactul bugetar ar fi fost, în ultimii cinci ani, de 1,4 miliarde de lei. Şi, atunci, practic, prin această prevedere -- că cel care achiziţonează autovehiculul este și cel care îl prezintă la RAR și face un schimb de documente cu Registrul Auto Român --, vom preveni asemenea fenomene, ca să nu se mai întâmple.”
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (9)