Ministerul Afacerilor Interne (MAI) avertizează populația cu privire la noi scheme de înșelăciune online care vizează victimele unor fraude de investiții. Acestea, cunoscute sub numele de ”investment scam”, implică pagini web false care pretind a oferi asistență juridică pentru recuperarea fondurilor pierdute. Autoritățile îndeamnă populația să fie vigilentă și să verifice cu atenție orice ofertă de recuperare a banilor, recomandând consultarea site-urilor oficiale ale instituțiilor guvernamentale și verificarea surselor de informații online. De asemenea, este recomandată evitarea introducerii datelor personale și financiare pe platforme necunoscute și refuzarea solicitărilor de plată pentru servicii de ”consultanță juridică” sau ”recuperare de fonduri”. Citește articolul
Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor au făcut recent o serie de recomandări ce vin în sprijinul celor ce se pregătesc să plece în vacanță. Mai precis, recomandările vizează protecția datelor personale și financiare. Citește articolul
Mesaje ce par a veni din partea autorităților fiscale, prin care sunt solicitate fie date, fie direct bani, au tot intrat, de câteva săptămâni, în căsuțele poștale ale contribuabililor, indiferent dacă vorbim despre persoane fizice sau firme. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) atrage atenția celor ce primesc astfel de e-mailuri că sunt, de fapt, tentative de înșelăciune și că nu ar trebui să dea curs solicitărilor conținute de aceste mesaje. Citește articolul
Într-o lume tot mai conectată digital, fraudele legate de serviciile de plată sunt o preocupare majoră atât pentru instituții de plată/bănci, cât și pentru autoritățile cu putere de reglementare. În contextul procesului de adoptare a unui nou cadru legal la nivelul UE cu privire la serviciile de plată, Autoritatea Bancară Europeană (ABE) a publicat, în data de 29 aprilie 2024, o opinie privind noile tipuri de fraude legate de serviciile de plată și posibile măsuri de prevenire a acestora. Citește articolul
Contribuabilii care se consideră nedreptățiți, în contextul cercetării și pedepsirii penale a fraudelor majore de TVA, pot apela la Curtea Constituțională a României (CCR) și la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), punctează avocații. Aceștia sunt de părere că transpunerea în legislația noastră a directivei europene supranumite „PIF” a fost făcută într-o manieră deficitară, astfel că pot apărea probleme când vine vorba de identificarea și pedepsirea fraudelor majore de TVA. Citește articolul
Frauda, corupția, spălarea de bani, comportamente anticoncurențiale sau lipsa protecției datelor sunt doar câteva dintre problemele cu care se pot confrunta companiile din cauza neconformării la reglementări, legislație sau principii etice și care atrag consecințe foarte serioase, de la cele pecuniare, la litigii și investigații penale. Spre exemplu, jumătate din fraudele din companii se întâmplă din cauza lipsei controalelor interne, iar 43% din cazuri sunt descoperite pe baza unor ponturi primite de la angajați (52%), clienți (21%) și furnizori (11%), conform unui studiu recent al Asociației Internaționale a Investigatorilor de Fraudă. Citește articolul
Lista produselor riscante vizate de e-Transport urmează să fie extinsă, din iulie 2024, cu mai multe bunuri de larg consum, printre care se numără carnea, laptele, ouăle, mierea și tutunul, dar și cu bunuri mai neobișnuite, cum ar fi hainele uzate și zdrențele. Măsura apare într-un proiect de ordin republicat miercuri în dezbatere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Pentru a-și proteja afacerea de frauda de tip „mesaj de la șef” (care poate implica până și folosirea de deepfake-uri), este esențial ca angajatorii să cunoască felul în care se desfășoară aceasta. Printr-un ghid recent, Direcția Națională de Securitate Cibernetică (DNSC) oferă informații despre cum funcționează aceste atacuri și ce se poate face în atare situații. Citește articolul
Prevenirea fraudei în mediul corporativ nu este neapărat o chestiune de politici și proceduri, ci ține de crearea unei culturi a integrității și vigilenței în rândul angajaților. Conform unui sondaj realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), 42% din cazurile dovedite de fraudă au fost descoperite cu ajutorul sistemelor interne de raportare din cadrul organizațiilor, ceea ce evidențiază rolul-cheie pe care îl au angajații în detectarea fraudelor, precum și importanța oferirii unei pregătiri adecvate a acestora prin intermediul programelor de formare și awareness. Citește articolul
De la începutul anului 2025, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea inclusiv unități județene, nu doar unități regionale, conform unor modificări legislative recent operate de către Guvern. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul