- Statele membre vor emite, la cerere, certificate digitale de rezidență fiscală, permițând investitorilor transfrontalieri să beneficieze de proceduri accelerate de reducere a dublei impuneri.
- Directiva introduce două proceduri accelerate: reducerea impozitului reținut la sursă la momentul plății și rambursarea rapidă a surplusului de impozit reținut la sursă.
Deși tratatele dintre statele membre vizează soluționarea problemei dublei impozitări, în realitate procedurile de solicitare a reducerii impozitului reținut la sursă variază considerabil de la un stat membru la altul, ceea ce duce la proceduri de reducere sau de rambursare îndelungate, costisitoare și greoaie. Aceste proceduri pot fi, de asemenea, vulnerabile la frauda fiscală la scară largă. Directiva Faster va face ca procedurile de reducere a impozitului reținut să fie mai rapide, mai simple și, în același timp, mai sigure”, au explicat reprezentanții Consiliului UE.
Directiva europeană 2025/50 privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă a apărut recent în Jurnalul Oficial al UE și se va aplica efectiv de la 1 ianuarie 2030. În acest sens, statele membre trebuie să o transpună în legislațiile naționale până la 31 decembrie 2028.
Pe de o parte, noua directivă prevede instituirea unui certificat digital de rezidență fiscală. Acest document va trebui emis pentru fiecare persoană fizică sau juridică ce îl solicită în statul membru în care își are rezidența fiscală. De principiu, certificatul va fi emis în termen de 14 zile calendaristice (dacă nu sunt necesare eforturi suplimentare pentru procesarea cererilor).
„Directiva va introduce un certificat digital comun al UE de rezidență fiscală (eCRF), pe care investitorii plătitori de impozite îl vor putea utiliza pentru a beneficia de procedurile accelerate de obținere a reducerii impozitului reținut la sursă. Statele membre vor prevedea un proces automatizat de emitere a certificatelor digitale de rezidență fiscală către o persoană fizică sau o entitate considerată rezidentă în jurisdicția lor în scopuri fiscale”, scrie în comunicatul Consiliului.
Pe de altă parte, actul normativ reglementează o procedură de reducere a impozitului reținut la sursă pentru dividende și dobânzi și o procedură de rambursare rapidă a surplusului de impozit reținut la sursă.
„Directiva va pune la dispoziția statelor membre două proceduri accelerate care completează actuala procedură standard de rambursare a impozitelor reținute la sursă. Acest lucru va accelera și va armoniza mai bine procesele de reducere și de rambursare din întreaga UE. Statele membre vor trebui să utilizeze unul dintre sistemele următoare sau ambele: o procedură de reducere a impozitului reținut la sursă, prin care se aplică cota de impozitare corespunzătoare la momentul plății dividendelor sau dobânzilor; un sistem de rambursare rapidă, în care rambursarea surplusului de impozit reținut la sursă este acordată într-un termen stabilit”, explică sursa citată, cu precizarea că, în anumite condiții, statele membre vor putea să-și mențină procedurile actuale.
Pentru a implementa aceste mecanisme, se prevede inclusiv instituirea de registre naționale cu intermediari financiari certificați (de exemplu, băncile sau platformele de investiții), care vor avea și o obligație standardizată de raportare.
„Directiva va stabili o obligație de raportare standardizată pentru intermediarii financiari (cum ar fi băncile sau platformele de investiții). Acest lucru va facilita detectarea de către autoritățile fiscale naționale a potențialelor fraude sau abuzuri fiscale. Statele membre vor institui registre naționale în care intermediarii financiari mari (și, opțional, mai mici) vor trebui să se înregistreze pentru a obține certificarea. Pentru a simplifica această procedură de înregistrare, Consiliul a convenit să creeze un portal european al intermediarilor financiari certificați. Acest portal va funcționa ca un site de internet central dedicat prin care vor putea fi accesate registrele naționale.
Statele membre își vor păstra libertatea de a înregistra și a elimina intermediari financiari certificați în anumite cazuri și de a adopta măsuri în privința acestora. După înregistrare, intermediarii financiari vor trebui să raporteze autorităților fiscale competente informațiile necesare pentru ca tranzacțiile să poată fi urmărite. Statele membre vor avea opțiunea de a solicita raportări mai detaliate cu privire la tranzacții, în vederea detectării posibilelor cazuri de abuz sau fraudă fiscală”, mai este subliniat în comunicat.
Atenție! Pentru a se aplica în România din 2030, noua directivă europeană trebuie transpusă prin lege sau ordonanță până la finele anului 2028.
Comentarii articol (0)