Referitor la noile prevederi ale Codului de Procedura Fiscala, Compartimentul de Relatii Mass-Media va transmite urmatoarele precizari:
Codul de procedura fiscala aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.92/2003 care a intrat in vigoare in 1 ianuarie 2004, introduce pentru prima data in dreptul fiscal roman, institutia domiciliului fiscal.
“Scopul acestei reglementari este de a solutiona unele probleme de administrare a impozitelor si taxelor datorate de contribuabili, in special cele privind delimitarea competentelor ce revin organelor fiscale, precum si cele referitoare la punctul de legatura dintre contribuabili si administratia fiscala”, a declarat domnul Neculae Plaiasu, Secretar de Stat Presedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF)..
Domiciliul fiscal va fi:
- pentru contribuabilii persoane fizice, adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliul inscris in actul de identitate;
- pentru contribuabilii persoane juridice, sediul social sau locul unde se exercita gestiunea administrativa si conducerea efectiva a afacerilor, in cazul in care acestea nu se realizeaza la sediul social declarat;
- pentru asocierile si entitatile fara personalitate juridica, adresa domiciliului fiscal care reprezinta asocierea sau entitatea, iar in lipsa unei asemenea persoane adresa domiciliului fiscal al oricaruia dintre asociati.
Prin sintagma “adresa unde locuiesc efectiv”, in cazul persoanelor fizice, se intelege adresa locuintei pe care o persoana o foloseste in mod continuu peste 183 de zile intr-un an calendaristic, cu exceptia situatiilor in care sederea are un scop exclusiv de vizita, concediu, tratament sau alte scopuri particulare asemanatoare.
Orice contribuabil nu poate avea in acelasi timp decat un singur domiciliu fiscal.
Domiciliul fiscal, astfel cum acesta este definit la art.29 din Codul de procedura fiscala, se inregistreaza ori de cate ori acesta este diferit de domiciliul sau sediul social al contribuabilului.
Inregistrarea domiciliului fiscal se face prin depunerea unei cereri de inregistrare a domiciliului fiscal, insotita de copii ale documentelor care fac dovada detinerii legale a spatiului pentru domiciliul fiscal (actul de proprietate, de inchiriere, uzufruct, etc.).
Cererea se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala urmeaza a se stabili domiciliul fiscal, care dupa caz, va declansa de indata procedura privind transferul dosarului fiscal de la organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul a avut ultimul domciliu fiscal. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul domiciliu fiscal va emite decizia de inregistrare a noului domiciliu fiscal, care se va comunica contribuabilului potrivit dispozitiilor art.43 din Codul de procedura fiscala.
Inregistrarea in Registrul contribuabilului de la noul organ fiscal, precum si scoaterea din Registrul contribuabilului de la vechiul organ fiscal, se opereaza cu data comunicarii deciziei de inregistrare a noului domiciliu fiscal. Pana la emiterea deciziei de inregistrare la noul domiciliu fiscal, competenta pentru solutionarea oricarei probleme privind administrarea revine organului fiscal de la vechiul domiciliu fiscal.
Domnul Neculae Plaiasu, a mai precizat ca “informatiile cu privire la domiciliul fiscal se utilizeaza numai in relatiile cu organele fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, iar modificarea domiciliului fiscal se notifica organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii modificarii.”
Neindeplinirea de catre contribuabili acestei obligatii atrage sanctiunea amenzii contraventionale de la 500.000 la 5.000.000 lei in cazul persoanelor fizice, sau de la 5.000.000 la 25.000.000 lei in cazul persoanelor juridice.
Comentarii articol (0)