Totuși, pentru a fi aplicabilă în practică, schema avea nevoie și de norme procedurale, pe care Ministerul Energiei le-a publicat sâmbătă în Monitorul Oficial sub forma Ordinului 1.240/2021. Acest document, care se aplică deja de la apariție, prevede că clienții pot depune la furnizorii de gaze naturale și electricitate o cerere și o declarație pe propria răspundere. De fapt, este vorba de un singur formular, al cărui model este disponibil aici (sau anexat la articolul de față).
„Cererea, însoțită de declarația pe propria răspundere (...), se poate depune în perioada de aplicare a schemei, urmând ca facilitatea să se acorde de către furnizori începând cu luna depunerii cererii. În lipsa declarației, cererea nu poate fi luată în considerare. Prin excepție, pentru luna noiembrie 2021, cererea poate fi depusă și în luna decembrie 2021”, este subliniat în ordin, cu precizarea că schema este valabilă în perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022.
În cazurile în care cererea și declarația au probleme, furnizorii pot cere clarificări de la firme și profesioniști (la care se răspunde în maximum cinci zile calendaristice) sau chiar refacerea documentelor. Chiar dacă e nevoie de clarificări sau de o redepunere, cererea se consideră depusă la data transmiterii inițiale a documentului. Furnizorii trebuie să informeze, prin site-urile proprii, despre modalitățile prin care se depun cererile.
„Furnizorii sunt obligați să utilizeze toate canalele de comunicare cu clienții finali prevăzute de legislația în vigoare aplicabilă și nu au dreptul să limiteze opțiunile beneficiarilor pentru transmiterea cererilor”, este subliniat în document.
Important! În forma de proiect a ordinului, schema de compensare era gândită să fie inaccesibilă celor care se află în procedura de dizolvare sau în procedura de faliment. De asemenea, inaccesibilă ar fi fost și pentru cei care își pierd sau le e retrasă autorizația de funcționare ori își pierd dreptul de exercitare a profesiei. Însă în forma oficială a ordinului aceste restricții au fost eliminate.
Lista beneficiarilor, detaliată
Însă care sunt beneficiarii schemei de stat? Aceștia sunt detaliați în Ordinul 1.240/2021 după cum urmează:
- microîntreprinderile: cele care au până la nouă salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la două milioane euro, echivalent în lei;
- întreprinderile mici: cele care au între zece și 49 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la zece milioane euro, echivalent în lei;
- întreprinderile mijlocii: cele care au între 50 și 249 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro;
- persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale;
- cabinetele medicale individuale;
- persoanele care exercită profesii liberale, indiferent de forma de organizare - lista orientativă a autorităților cuprinde, printre alții, auditorii energetici, auditorii financiari, avocații, consultanții fiscali, contabilii autorizați, experții contabili, executorii judecătorești, evaluatorii autorizați, farmaciștii, moașele, mediatorii, medicii, dentiștii, veterinarii, notarii, optometriștii, practicienii în insolvență, psihologii, traducătorii și interpreții.