ACCES GRATUIT
Romanii nu cumpara aceleasi masini ca europenii
Europa a vandut, in prima jumatate a anului 2006, peste 8 milioane de masini noi. Este o valoare impresionanta, obtinuta in urma unei cresteri de aproximativ 1% fata de anul trecut.
Articolul continuă mai jos
Europa a vandut, in prima jumatate a anului 2006, peste 8 milioane de masini noi. Este o valoare impresionanta, obtinuta in urma unei cresteri de aproximativ 1% fata de anul trecut. Romania vinde aproape 1,5% din volumul inregistrat in UE, insa marcile indragite de romani nu seamana intotdeauna cu ale europenilor din UE.
Romania are o piata de automobile cu o cifra de afaceri ce se apropie de pragul a jumatate de miliard de euro lunar. Este o piata uriasa, care aduce foarte multi bani la buget, dar care si ingreuneaza (jumatate din masinile vandute sunt importate) deficitul balantei comerciale. Comparativ cu tarile membre UE, apetitul cumparatorilor pentru masini noi se situeaza undeva la mijlocul unui clasament virtual. Lucrurile nu mai stau insa atat de roz daca facem un raport al numarului masinilor noi vandute la numarul total de locuitori. Cea mai mare diferenta totusi intre Romania si restul Europei este data de preferintele fata de marci si modele. Sa vedem mai intai care este evolutia pietei europene.
Germania - lider, Polonia conduce in Est
Cea de-a sasea luna, iunie, a adus alte aproape 1,5 milioane de turisme vandute (cu 4,1% mai putine decat iunie 2005, dar cu 4,7% mai multe decat in mai 2006). Cel mai mare numar de autoturisme vandute (323.800 unitati) s-a inregistrat, ca de obicei, in Germania, in timp ce locul al doilea a fost preluat, destul de surprinzator, de Franta, cu 223.700 masini. Marea Britanie s-a clasat pe ultimul loc al podiumului, cu 219.500 de turisme si fiind singura din top 3 care a scazut fata de luna anterioara. Contributia noilor membri ai UE (8 state) la aceasta piata s-a materializat prin vanzarea a 66.878 unitati, o valoare mai mica decat cea din mai, de aproximativ 3 ori valoarea inregistrata in Romania. Avansul Frantei pe locul al doilea a fost o consecinta a unei scaderi destul de consistente (12%) a Italiei, ocupanta traditionala a acestei pozitii. Celelalte tari care s-au plasat sub Italia au fost Spania, Olanda, Belgia, Austria, Suedia, Elvetia si Grecia, de aici mai departe rezultatele fiind sub nivelul Romaniei.
In clasamentul pe 6 luni, ordinea este destul de apropiata, cu schimbarea amintita (Italia pe 2, Franta pe 4). In zona Europei Centrale si de Est, lider ramane Polonia care, chiar daca in iunie a consemnat o usoara scadere, a reusit sa vanda peste 119.000 de autoturisme noi (cu 2.000 mai multe decat Romania) de la inceputul anului. Celelalte state vecine din regiune se afla sub acest nivel, cel mai apropiat fiind Ungaria, cu 99.000 de masini de pasageri vandute (peste 17.000 in iunie), apoi Cehia, cu 62.000 de unitati (in scadere cu 7%), Lituania, Letonia si Estonia. Bulgaria nu figureaza nici ea in acest clasament, dar se pozitioneaza, potrivit datelor furnizate de Uniunea Importatorilor de Automobile din Bulgaria, in zona codasa, cu aproximativ 17.000 de turisme vandute in 6 luni.
Marcile europene
Volkswagen ramane cel mai mare producator de masini din Europa, potrivit statisticilor asociatiei de profil. Dupa 6 luni, marca germana a vandut 864.070 de masini, mai multe cu 12,3% decat in 2005, cifrele asigurandu-i o cota de 10,4% din intreaga piata. Pe locul al doilea se afla Renault, companie care a urcat vertiginos de pe locul 4, cu 734.360 de unitati vandute in 2006, in pofida scaderilor raportate. A treia pozitie este ocupata de Opel/Vauxhall, o marca foarte apreciata in Europa (728.969 masini), dar in usoara scadere fata de luna trecuta si de prima jumatate a anului 2005. Ford a cazut o pozitie si a ajuns pe locul 4, cu un volum de 690.308 autoturisme. Mai departe, pe locurile 5 si 6 ale clasamentului european al celor mai bine vandute marci se afla cele doua membre ale concernului PSA - Peugeot si Citroen, pentru ca pe locul sapte sa se situeze Fiat, cu una dintre cele mai mari rate de crestere a vanzarilor atat fata de 2005, cat si de luna anterioara. Top 10 se incheie cu Toyota, Mercedes, ambele in crestere, si BMW, in usoara scadere. Audi, cel de-al treilea producator de masini de lux care conteaza in clasamente, se afla pe 11, asteptand greselile concurentei.
Pe grupuri, prima pozitie este ocupata tot de VW (VW, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini), urmat de PSA, Ford Group, Renault (in care puncteaza si Dacia, cu 23.369 de unitati vandute in 6 luni si o cota de 0,3%), Fiat Group (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Fer-rari), DaimlerChrisler, Toyota si BMW.
Unii confirma, altii ba
Dupa ce am vazut cum stau lucrurile la europenii din UE si EFTA, sa vedem ce vor romanii de la producatorii straini de automobile. In primul rand, constatam o trasatura de baza, specifica unei piete sarace. Astfel, modelele ceva mai scumpe, agreate in Vest, nu reusesc sa faca suficient volum in Romania, astfel incat sa detina o cota de piata apropiata de cea din UE. Partea cea mai consistenta este oricum acaparata de Dacia, insa cele aproape 50 de procente ramase disponibile nu pastreaza tendintele europene. Renault, cel care este de cativa ani liderul pietei autoturismelor de import, isi confirma intrucatva trendul european, iar preturile produselor sale reuseste sa bata modelele grupului VW. Acesta din urma se afla in top cu Skoda, o marca ce nu mai este de mult populara (poate doar cu modelul Fa-bia), care se simte insa in Romania ca acasa (anul trecut, tara noastra a fost cel mai mare importator de Skoda). Marca cea mai importanta a grupului, VW, se afla pe locul 3, dupa 6 luni, principalul motiv fiind preturile ceva cam mari pentru posibilitatile romanilor (asta in ciuda reducerilor importante fata de preturile practicate in Vest). Peugeot ramane si la noi in zona de interes a cumparatorilor (chiar mai bine decat in UE), in timp ce grupul PSA este dezavantajat de slaba activitate a marcii partenere, Citroen, mult sub posibilitatile reale. Acelasi lucru se poate spune despre Opel, activa in salturi, grupul GM fiind salvat, in mare masura de atractivitatea celeilalte marci, Chevrolet (fosta Daewoo). Tot sub posibilitati se situeaza si Ford, brand aflat totusi in urcare pe piata noastra. O altaperformera este si Hyundai, marca ce evolueaza sub aceeasi zodie a preturilor mici, care alaturi de KIA face parte dintr-un grup extrem de activ la nivel mondial. In fine, un alt producator cu cresteri substantiale in Europa de Vest, dar care nu se bucura de reactii suficient de puternice in Romania, este Fiat, aflat pe pozitia 10 la noi, in timp ce in UE ocupa locul 6 ca grup si 7 ca brand.
Importatori care tin marcile pe loc
Ca un soi de concluzie la o comparatie a pietei romanesti a automobilelor cu piata UE, avem doua elemente: preturile si investitiile la nivel local ale importatorilor. Era de asteptat ca romanii sa fie mult mai atenti la valoarea masinilor cumparate, in acest mod marcile mai ieftine, Dacia, Skoda sau Chevrolet fiind si „best seller“.
De cealalta parte, avem modele cu preturi atractive, comparabile celor trei de mai sus, dar care se opintesc din greu pentru a-si imbunatati evolutiile, si asta din cauza unei proaste gestionari a imaginii. Strategiile de marketing, sumele investite in publicitate si, de multe ori, o relatie cu presa de specialitate destul de anemica sunt elemente care fac diferenta, astfel ca putem spune ca unii importatori nu se ridica la nivelul marcilor pe care le reprezinta in Romania. Peste toate acestea, exista o evidenta tendinta a romanilor de a fi mai atenti la ceea ce cumpara, raportul calitate/pret nemaifiind doar o vorba goala.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)