Cum sunt afectate afacerile din România în contextul războiului?
Sancțiunile financiare impuse Rusiei au generat perturbări economice prin legăturile financiare și de afaceri existente în virtutea globalizării.
Riscuri de neplată și provocări de lichiditate
Întârzierile și dificultățile de a face plăți internaționale au rezultat în neplata la scadență a unor datorii de către actorii economici din Rusia și Ucraina, inclusiv în sensul afectării transferurilor bancare (urmare directă a excluderii unor bănci rusești din sistemul SWIFT).
Impactul s-a tradus în afectarea moderată sau severă a lichidității companiilor creditoare, generând un risc ridicat de insolvențe în lanț.
În aceste condiții, capacitatea de finanțare va fi un parametru critic pentru supraviețuirea afacerilor în următoarea perioadă.
Cum pot răspunde companiile unor astfel de situații? Finanțarea alternativă
Dintre soluțiile disponibile, finanțarea alternativă a devenit mai avantajoasă decât cea tradițională, prin apelarea directă la bănci sau IFN-uri. Ea se referă la creditarea ce poate fi obținută utilizând noi canale și instrumente financiare, ce s-au dezvoltat în afara sferei sistemelor financiare tradiționale, reglementate (finanțatori instituționali, piețe de capital).
În prezent, finanțarea alternativă este tot mai des accesată întrucât oferă mai multă flexibilitate antreprenorilor și răspunde mai bine nevoilor lor de agilitate în acest mediu imprevizibil. În această categorie, merită menționată în special metoda factoring-ului, care poate reduce sau chiar elimina riscurile de neplată, în cazul celui fără recurs.
Prin factoring, facturile emise cu termene generoase de plată (30 – 120 zile) pot fi transformate într-un instrument valoros de finanțare, pe care IMM-urile se pot baza oricând. Un loc în care această soluție poate fi accesată ușor și fără birocrație este platforma iFactor, unde antreprenorii își pot finanța rapid și simplu creanțele aflate în scadență.
Ce oferă în plus acest tip de finanțare alternativă în contextul actual?
Unul dintre principalele avantaje este surprins în declarația lui Cosmin Curticăpean, CEO iFactor:
“În situații de criză riscul asociat potențialului de insolvență al afacerilor este ridicat, motiv pentru care băncile își reduc mult deciziile de expunere prin ofertele de credit pentru companii. Astfel, finanțarea alternativă oferită de investitori neinstituționali și competiția creată între aceștia pentru plasarea de lichiditate în piață care să le permită randamente viabile prin platforma iFactor poate fi soluția ideală pentru sănătatea financiară a companiilor”.
Dobânzi în creștere
Piețele locale și internaționale, care influențează semnificativ costurile și accesul la surse de finanțare adecvate, au răspuns contextului de război înglobând în cotații prime de risc mai mari și devalorizări ale monedelor. Au reflectat astfel creșterea generală a aversiunii față de risc și a gradului de incertitudine economică.
Pentru companii, în special dacă aveau și tranzacții internaționale, acest lucru a însemnat îngreunarea accesului la fondurile necesare desfășurării activității economice și creșterea costurilor creditării.
Cum poate fi gestionat impactul creșterii dobânzilor?
Apelând la soluții inovative de finanțare, cum este cea oferită de iFactor, IMM-urile pot obține, în același loc, mai multe oferte, prin licitarea de către mai multe bănci, IFN-uri sau investitori privați a facturilor încărcate pe platformă. În final, pot beneficia astfel de un mai bun raport cost/beneficiu comparativ cu metodele tradiționale de abordare individuală a creditorilor, optimizând costurile finanțării. În plus, economisesc timp, diminuând și costurile de oportunitate asociate unor demersuri birocratice de finanțare.
Presiuni inflaționiste
Erodarea în termeni reali a veniturilor, datorată inflației în creștere, a condus la o diminuare a consumului populației și companiilor, prin scăderea puterii de cumpărare. Acest aspect s-a materializat, în final, prin reduceri ale cifrelor de afaceri prognozate, având de asemenea un impact negativ asupra cash-flow-ului disponibil.
Și în acest caz, utilizarea facturilor deja emise prin apelarea la IMM factoring ca sursă de finanțare a capitalului de lucru reprezintă o soluție ce poate fi folosită cu succes de către antreprenori. Prin această operațiune, veniturile sunt materializate prompt în fonduri ce pot fi reinvestite imediat în afacere. Efectul: lărgirea perspectivelor de dezvoltare și compensarea scăderii cererii de produse și servicii.
Costuri logistice mai mari
Redirecționarea (sau chiar sistarea) zborurilor comerciale și a transportului aerian a crescut costurile afacerilor. Aprovizionarea cu materii prime, materiale și mărfuri a devenit mai dificilă pe termen scurt, în unele cazuri cauzând întreruperea temporară a vânzărilor.
Perturbări ale lanțurilor de aprovizionare/distribuție
Una dintre cele mai mari provocări rămâne afectarea severă a fluxurilor de aprovizionare și distribuție, pe lanț fiind implicați, de obicei: producători, furnizori, transportatori, depozite, retaileri și clienți. De aceea, costurile afacerilor au crescut uneori semnificativ, impactul regăsindu-se în prețul final al mărfurilor și serviciilor.
Din acest punct de vedere, există un efect de domino care afectează mai multe sectoare economice. Astfel, fiecare companie trebuie să evalueze nu numai propria expunere la efectele conflictului, ci și pe cea a partenerilor săi de afaceri.
Diminuarea investițiilor și renunțarea la oportunități de afaceri în statele implicate în conflict
Multe companii multinaționale și-au suspendat operațiunile existente sau planificate în Rusia, fie ca gest de solidaritate cu cei afectați de război, fie din motive economice sau logistice. Aceste măsuri s-au tradus în profituri pierdute și costuri semnificative din perspectiva resurselor.
Toate aceste efecte au fost resimțite și au afectat într-o bună măsură, direct sau indirect, toate IMM-urile din România.
Răspunsuri la provocările economice menționate
În primă instanță, imediat după declanșarea conflictului, măsurile luate de multe dintre companii au fost din sfera managementului de criză, prin apelarea la consultanți în aspecte de securitate, cu scopul de a-și proteja personalul detașat în zona de conflict și sistemele informatice.
Ulterior, ținând cont de lista potențialelor efecte menționate, cele mai mari provocări ale conflictului din Ucraina la care IMM-urile trebuie să răspundă, vor fi, cel mai probabil:
- Securizarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție
Din acest punct de vedere, printre măsurile ce pot fi implementate de companii se numără:
- relocalizarea producției sau depozitelor (în special în cazurile în care acestea se aflau în zonele de conflict);
- diversificarea lanțurilor de aprovizionare și distribuție, pentru a diminua dependența excesivă de furnizorii/distribuitorii puternic afectați.
- Securizarea accesului la finanțare, în special pentru capitalul de lucru
Această provocare poate fi depășită printr-un mix echilibrat al surselor de finanțare disponibile pe piața din România. Pe lângă produsele și serviciile tradiționale de creditare oferite de bănci și IFN-uri (împrumuturi pe termen mediu și lung, linii de credit), sau de către alți actori instituționali (fonduri nerambursabile), pot fi accesate în prezent și metode de finanțare alternativă.
În această ultimă categorie se înscriu, printre altele, și soluții mai puțin cunoscute și utilizate de către afacerile românești, cum sunt: crowdfunding-ul bazat pe recompense sau pe aporturi la capital, fondurile oferite de investitorii independenți privați (“business angels”), împrumuturile de afaceri “peer to peer”, factoringul de facturi.
Pe pagina iFactor puteți regăsi mai multe detalii despre plusul de flexibilitate și de eficiență pe care soluțiile de finanțare alternativă, cum este factoringul, îl oferă beneficiarilor, astfel încât să puteți opta pentru cele mai bune metode de îmbunătățire a lichidității în actualul context, plin de provocări economice.
Comentarii articol (0)