Potrivit Autorității Rutiere Române (ARR), entitatea care gestionează schema, platforma online în care se depun solicitările și documentele justificative este disponibilă deja, de ceva timp, pentru crearea de conturi de către transportatori. ARR subliniază că transportatorii trebuie neapărat să-și creeze conturi de acces în platformă, altfel nu pot depune solicitările.
Totuși, după ce și-a dat seama că este nevoie de unele ajustări la procedura de depunere a cererilor pentru trimestrul patru, Guvernul a publicat pe 1 noiembrie 2022 Hotărârea 1.334/2022. Concret, cererile pentru ultimul trimestru din an vizează numai perioada 1 octombrie - 15 noiembrie (față de 1 octombrie - 30 noiembrie, cum era inițial), iar acestea se depun numai în perioada 15 - 30 noiembrie (inițial scria că se depun până la 1 decembrie, fără să existe un punct concret de început).
„Depunerea cererilor se realizează strict prin sistemul informatizat și strict în termenele menționate mai sus. Ulterior datelor-limită de depunere, sistemul informatic nu va permite depunerea altor cereri sau documente, cu excepția celor prevăzute de actul normativ menționat mai sus”, scrie pe site-ul ARR, ceea ce înseamnă că miercuri este ultima zi de depunere pentru trimestrul patru chiar dacă este zi liberă (Sfântul Andrei).
Primele cereri, cele pentru combustibilii achiziționați în trimestrul al doilea (între 23 aprilie și 30 iunie), au putut fi depuse în perioada 1 - 15 iulie, iar cererile pentru trimestrul al treilea au putut fi depuse în perioada 1 - 15 octombrie.
Important! În paralel, Guvernul a stabilit prelungirea cu trei luni a schemei separate de reducere a preţului la carburanți cu 50 de bani pe litru.
Cine poate cere bani
De principiu, sunt vizați transportatorii (fără probleme financiare) care dețin o licență comunitară eliberată în România sau în alte state membre ale UE și care au cel puțin un vehicul eligibil. Ajutorul de stat se acordă pentru combustibilul folosit pentru alimentarea motoarelor în:
- transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată de cel puţin 7,5 tone;
- transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată ce depășește 3,5 tone, dar nu mai mult de 7,5 tone;
- transportul rutier de mărfuri național și internațional contra cost, cu ajutorul unor autovehicule sau combinaţii de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri şi cu o greutate brută maximă autorizată ce depăşeşte 2,5 tone, dar nu mai mult de 3,5 tone;
- transportul de persoane regulat și ocazional, inclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.
Câți bani se pot cere
Schema de ajutor de stat poate fi accesată pentru combustibilul achiziționat cu până la 30 de zile înainte de publicarea în Monitorul Oficial a HG 667/2022 - adică începând din 23 aprilie 2022.
Un transportator poate să obțină astfel un ajutor de 50 de bani pe litrul de combustibil achiziționat, dar maximum 400.000 de euro (echivalent în lei) în total, sumă acordată sub formă de grant. În total, se estimează că cel puțin 3.000 de companii vor beneficia de ajutor.
„Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant și nu depășește echivalentul în lei a 400.000 de euro per întreprindere. Toate valorile utilizate sunt în valoare brută, înainte de deducerea taxelor și impozitelor. Echivalentul în euro al valorii ajutorului de stat acordat întreprinderii este calculat la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data emiterii deciziilor de aprobare a cererilor de compensare a creșterii prețului la combustibil”, prevede actul normativ.
Unde se depune solicitarea
Solicitarea se depune, așa cum menționam mai sus, la ARR, însoțită de anumite documente justificative (modelul cererii și actele necesare pot fi găsite în procedura anexată articolului), pentru un trimestru calendaristic, în primele 15 zile de după trimestrul pentru care se face cererea. Pentru trimestrul patru (perioada 1 octombrie - 15 noiembrie), cererea se depune între 1 și 30 noiembrie. „Baza pentru obținerea ajutorului de stat o reprezintă cantitatea în litri alimentată efectiv”, este precizat în hotărâre.
Solicitările trebuie semnate olograf sau electronic și se depun în platforma online specială a ARR. „Cererile de compensare a creșterii prețului la combustibil, însoțite de documentele justificative (...), trebuie să fie corect și complet întocmite, să fie depuse în sistemul informatizat de administrare a schemei în termenele stabilite (...) și să fie semnate electronic sau olograf de către operatorul economic solicitant sau de reprezentantul acestuia”, este detaliat în act.
Cererile sunt soluționate, în ordinea înregistrării lor, în maximum 30 de zile lucrătoare de la depunere, termen în care transportatorii sunt informați în scris despre decizie. Iar plata grantului se face ulterior prin virament în contul bancar din România (pentru transportatorii străini stabiliți în alte state ale UE) sau în contul de la Trezorerie (pentru transportatorii stabiliți în România).
Important! Cererea și documentele justificative, dar și alte acte, trebuie păstrate de transportatori pentru o perioadă de zece ani, dacă aceștia nu vor să riște amendarea. De ce? Pentru eventualitatea în care autoritățile vor face ulterior controale pentru a determina dacă ajutoarele au fost acordate în mod corect.
Context: Conform inițiatorilor din Ministerul Finanțelor, schema de ajutor de stat a fost introdusă în contextul creșterii prețurilor la combustibili din cauza războiului dus de Rusia în Ucraina. „În prezent, operatorii de transport rutier comercial se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la carburanți, pe fondul conflictului din Ucraina. În perioada decembrie 2021 – aprilie 2022, costul de operare al transportului rutier de marfă a crescut cu 21%. Firmele de transport rutier au o marjă de profit net de 6-7% și nu au posibilitatea absorbției creșterii costurilor de operare, presiunea prețului combustibilului aducând costuri suplimentare imediate. Unele firme de transport rutier sunt deja în pragul falimentului, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală vor fi afectate și mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile, care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control”, scriau inițiatorii în nota de fundamentare a proiectului ce ulterior a devenit HG 667/2022.