ACTUALIZARE (18.07.2024): Protocolul între CC, ANAF și ANPC pentru implementarea mecanismului antispeculă a fost oficializat abia în iulie 2024, astfel că mecanismul poate fi activat prin HG abia de-acum.
__________
Potrivit OUG 84/2022, care a apărut aseară în Monitorul Oficial și care deja este în vigoare, în timpul situațiilor de criză, Guvernul va putea să nominalizeze temporar prin HG produsele esențiale pentru care există riscul să fie țintite de speculanți. Cât timp se va aplica hotărârea (șase luni, inițial, cu prelungiri de maximum trei luni, ulterior), pentru produsele respective vor fi interzise aceste trei practici de speculă:
- practicarea unor prețuri nejustificat de mari;
- limitarea nejustificată a producției sau a vânzărilor;
- acumularea de stocuri pentru a profita ulterior de vânzarea lor la prețuri crescute nejustificat.
Totodată, prin acea hotărâre, Guvernul va stabili o procedură de colaborare între Consiliul Concurenței (CC), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și alte autorități sau instituții publice. Aceste entități vor conlucra pentru a analiza situația din piață și a lua măsuri pentru combaterea speculei.
În esență, este detaliat că aceste entități publice vor identifica problemele, inițiind apariția unui HG, și vor interveni în funcție de relația în care apar speculanți. Pe de o parte, ANAF (dar și alte entități de stat) va fi cea care va identifica riscurile de speculă (din oficiu sau la sesizarea structurilor asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor) și care va pune rapid la dispoziția ANPC și CC datele de care dispune despre firmele active în România. Pe de altă parte, ANPC va interveni atunci când vorbim de relația B2C, iar CC va interveni atunci când încălcările țintesc relația B2B.
Cele trei practici indicate mai sus vor fi considerate practici de concurență neloială, în relația B2B, pentru care firmele vor risca, în urma verificărilor CC, amenzi între 50.000 și 500.000 de lei, iar persoanele fizice - amenzi între 5.500 și 11.000 de lei. În același timp, firmele vor risca amenzi între 50.000 și 500.000 de lei și în urma controalelor ANPC prin care se identifică cele trei practici în relația B2C. Aceste sancțiuni vor intra în vigoare, însă, după trecerea a 30 de zile de la publicarea OUG 84/2022, adică pe 20 iulie 2022.
Inițiatorii ordonanței (cei de la CC) motivau că, în situațiile de criză, este nevoie de un mecanism care să permită Guvernului să combată specula. Asta, în primul rând, pentru a proteja consumatorii, iar, în al doilea rând, pentru a proteja piața.
„Astfel, având în vedere necesitatea asigurării bunei funcționalități a pieței produselor și serviciilor și a unui nivel adecvat de protecție a consumatorilor cu privire la practicile comerciale care pot aduce atingere intereselor economice ale acestora, în vederea garantării existenței unui mecanism care să asigure posibilitatea combaterii acțiunilor speculative ale operatorilor economici în situații excepționale (...), care pot duce la o destabilizare a pieței, și luând în considerare beneficiul public generat de stabilirea unui cadru legislativ corespunzător, care să asigure certitudine juridică, de natură să crească încrederea consumatorilor, este necesară adoptarea prezentului proiect de act normativ”, scria în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.
Atenție! Deși OUG 84/2022 este în vigoare deja din 20 iunie 2022, iar amenzile vor putea fi aplicate din 20 iulie 2022, mecanismul poate fi activat numai prin HG, atunci când autoritățile constată nevoia sa.