ACCES PREMIUM
De ce premium?
Mecanismul antispeculă pentru relațiile B2B și B2C poate fi activat, după ce CC, ANAF și ANPC au pus la punct un protocol de colaborare în acest sens
Mecanismul antispeculă dat de Guvern în 2022, care permite autorităților să intervină, în timpul situațiilor de criză, pentru a combate specula în relația dintre companii (B2B) sau în relația dintre companii și consumatori (B2C), poate fi activat de-acum. Asta deoarece Consiliul Concurenței (CC), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au oficializat recent protocolul de colaborare necesar în acest sens.
Articolul continuă mai jos
Protocolul de colaborare interinstituțională între cele trei entități este inclus în
Ordinul comun CC/ANAF/ANPC nr. 1.061/2.692/595/2024, care a fost publicat în Monitorul Oficial și care este în vigoare din
17 iulie 2024. Documentul detaliază
cum colaborează CC, ANAF și ANPC în cadrul mecanismului antispeculă dat de Executiv în 2022 prin
OUG 84/2022, cu precizarea că activarea acestuia se face numai prin hotărâre a Guvernului.
Mai exact, în timpul situațiilor de criză, Guvernul poate să nominalizeze temporar prin HG produsele esențiale pentru care există riscul să fie țintite de speculanți. Cât timp se aplică hotărârea (șase luni, inițial, cu prelungiri de maximum trei luni, ulterior), pentru produsele respective sunt interzise aceste trei practici de speculă:
- practicarea unor prețuri nejustificat de mari;
- limitarea nejustificată a producției sau a vânzărilor;
- acumularea de stocuri pentru a profita ulterior de vânzarea lor la prețuri crescute nejustificat.
Această intervenție a Guvernului este posibilă în perioadele de stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate, de stare de război, de stare de asediu, de stare de urgenţă, de stare de alertă sau în alte situații de criză stabilite prin legislație (de Parlament sau de Guvern).
În esență, autoritățile identifică problemele, inițiind apariția unui HG, și intervin în funcție de relația în care apar speculanți. Pe de o parte, ANAF (dar și alte entități de stat) este cea care identifică riscurile de speculă (din oficiu sau la sesizarea structurilor asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor) și care pune rapid la dispoziția ANPC și CC datele de care dispune despre firmele active în România. Pe de altă parte, ANPC intervine atunci când vorbim de relația B2C, iar CC intervine atunci când încălcările țintesc relația B2B.
Cele trei practici menționate mai sus sunt considerate practici de concurență neloială, în relația B2B, pentru care firmele riscă, în urma verificărilor CC,
amenzi între 50.000 și 500.000 de lei, iar persoanele fizice -
amenzi între 5.500 și 11.000 de lei. În același timp, firmele riscă
amenzi între 50.000 și 500.000 de lei și în urma controalelor ANPC prin care se identifică cele trei practici în relația B2C.
Citește și:
Atenție! Deși mecanismul antispeculă poate fi activat în prezent, acest lucru se poate face numai prin HG, atunci când autoritățile constată nevoia sa.
Citește mai mult despre
specula,
speculanti,
concurenta neloiala,
practici comerciale neloiale,
combaterea concurentei neloiale,
consumatori,
comercianti,
business to consumer,
business to business,
B2B,
B2C,
OUG 84/2022
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)