“Se desemnează S.C. RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A., înregistrată la Registrul Comerțului de pe lângă Tribunalul București sub nr. J40/3853/2022, cod unic de înregistrare 45721171, ca administrator al sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile”, scrie, mai exact, în HG nr. 1059/2022, apărută vineri în Monitorul Oficial.
Cine e ReturRo, de fapt? S.C. RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A. este o entitate în care se regăsesc reprezentanții producătorilor, ai comercianților, dar și statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecția mediului, cu un procent de 20% din acțiuni.
„Implementarea SGR în România va avea o contribuție esențială în atingerea țintelor ambițioase de reciclare și colectare, pe care țara noastră și le-a asumat. Prin desemnarea RetuRo ca administrator al SGR, intrăm practic în ultima etapă a procesului de implementare, aceea de construcție efectivă a sistemului. În perioada imediat următoare vom avea o întâlnire cu reprezentanții companiei, în cadrul căreia vom discuta și stabili planul de implementare, calendarul și etapele acestuia. Chiar dacă vorbim despre un proces de implementare foarte complex, o provocare reală pentru toți factorii implicați, un lucru este cert: România are nevoie de un SGR 100% operațional în cel mai scurt timp posibil, astfel încât să scăpăm odată pentru totdeauna de tonele de deșeuri aruncate la întâmplare, pe drumuri, în șanțuri, pe câmpuri, în lacuri sau râuri”, a declarat săptămâna trecută Tánczos Barna, ministrul mediului.
Așa cum s-a stabilit prin HG nr. 1.074/2021, comercianții de băuturi, fie că vorbim despre supermarketuri sau magazine de mici dimensiuni, vor trebui să se înscrie în baza de date a sistemului de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile, care trebuie să fie funcțional de la 1 octombrie 2022.
Pentru asta, comercianții vor trebui să ia legătura cu administratorul SGR și, în cel mult 90 de zile de la data înregistrării, să încheie contracte cu acesta. De aceea stabilesc acum autoritățile administratorul SGR: pentru a putea implementa sistemul până-n toamnă.
Pe lângă obligația de a se înscrie în SGR, comercianții de băuturi vor avea, ulterior, o serie de noi alte obligații. Mai exact, printre altele, vor trebui să perceapă de la clienți garanția aferentă produselor în ambalaje SGR (50 de bani/ ambalaj), să organizeze puncte de returnare a ambalajelor și să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali și să restituie acestora valoarea garanției.
Astfel, cu excepția celor din HoReCa, comercianții vor trebui să organizeze puncte de returnare, care nu vor trebui amplasate la mai mult de 150 de metri de magazin, iar orarul lor de funcționare va trebui să fie identic cu cel al magazinului.
Punctele de returnare vor putea fi manuale, adică acolo va fi prezent permanent cel puțin un reprezentant al magazinului, sau automate, situație în care ambalajele vor fi preluate de un dispozitiv automat, valoarea garanției urmând să fie returnată consumatorului sub formă de voucher.
În plus, comercianții vor trebui să țină evidența produselor vândute în ambalaje SGR și a numărului total de astfel de ambalaje ce le-au fost returnate de clienți. Mai multe detalii privind modul în care vor aplica comercianții sistemul de garanție-returnare pot fi citite aici.
În cazul în care nu vor respecta regulile sistemului de garanție-returnare pentru sticle, comercianții vor putea primi amenzi de până la 50.000 de lei, potrivit HG nr. 1.074/2021.
„Desemnarea Administratorului SGR își propune uniformizarea și menținerea unei coerențe în implementarea sistemului de garanție-returnare, la nivel național. Mai mult, fiind o entitate ce va funcționa pe întreg teritoriul României, este satisfăcut dezideratul de a da posibilitatea consumatorilor finali să își poată recupera garanția, indiferent de locul inițial de cumpărare. În acest mod, returnarea va fi mai facilă, ceea ce va conduce la creșterea cantității de materiale colectate.
SGR se referă la ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. Cantitățile de ambalaje returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deșeurilor din magazine va fi organizată prin operatorul unic de sistem (RetuRo), la fel ca în statele în care sistemul funcționează deja”, scrie în comunicatul de la Ministerul Mediului.
Așa cum arată lucrurile acum, având în vedere că Guvernul nu a respectat calendarul din lege privind reglementarea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, în sensul că însăși hotărârea de Guvern care stabilește SGR a venit cu nouă luni întârziere, urmată de stabilirea cu întârziere și a administratorului SGR - vorbim de o HG pusă în dezbatere în mai și adoptată abia la final de august - e destul de clar, așa cum se arată acest material, conform declarațiilor date de specialiști implicați, implementarea SGR se va face cu o semnificativă întârziere.