„SGR, unic la nivel naţional, intră în funcţiune începând cu data de 1 octombrie 2022 şi este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR”, scrie în HG 1074/2021.
Ce șanse sunt să se aplice obligațiile specifice de la 1 octombrie? Zero - iată de ce. De termenul de 1 octombrie sunt legate mai multe chestiuni în HG 1074:
- prima, cea indicată mai sus, respectiv punerea în funcțiune a SGR;
- a doua e interzicerea introducerii pe piață a produselor ambalate în ambalajele prima nereutilizabile menționate de lege, dacă producătorii acestora nu sunt înregistrați în SGR;
- a treia este interdicția introducerii pe piață a acestor ambalaje dacă acestea nu sunt inscripţionate în condiţiile prescrise de HG 1074, cu excepţia produselor care se află în stocul producătorilor sau comercianţilor la data de 30 septembrie 2022; aceste stocuri ar trebui comercializate până cel târziu la final de an, ulterior fiind interzise pe piață
Cum spuneam, termenul de 1 octombrie este, în momentul de față, unul nerealist. Ne așteptăm, așadar, ca în perioada următoare să apară în dezbatere proiectul care va amâna acest termen pentru, cel mai probabil anul viitor tot în toamnă.
În primă fază, așa cum stabilește HG nr. 1074/2021, comercianții de băuturi, fie că vorbim despre supermarketuri sau magazine de mici dimensiuni, vor trebui să se înscrie în baza de date a sistemului de garanţie-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile. Acest sistem va obliga consumatorii să lase o garanție la magazin (50 de bani/ ambalaj) atunci când cumpără băuturi ambalate, urmând să-și recupereze banii la returnarea lor. Desigur, nu vor trebui să returneze ambalajele fix în locul de unde au cumpărat produsele respective.
Pentru asta, comercianții vor trebui să trimită administratorului sistemului SGR, care tocmai ce a fost numit (S.C. RetuRo Sistem Garanție Returnare S.A.), o notificare scrisă semnată electronic care va cuprinde:
- datele de identificare, însoțite de o copie a certificatului de înregistrare fiscală;
- numele, numărul de telefon și, acolo unde există, adresa de e-mail a persoanei de contact;
- adresa și suprafața fiecărei structuri de vânzare operate de comerciant ca punct de desfacere;
- adresa și detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate, respectiv căi de acces pentru deținătorii de ambalaje returnabile, orar de funcționare, căi de acces pentru vehiculele de ridicare a ambalajelor preluate;
- modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la deținători: manual sau prin echipamente de preluare;
- numărul de produse comercializate în ambalaje SGR cu amănuntul pe piața națională în anul calendaristic anterior;
- numărul de produse în ambalaje SGR pe care anticipează că îl va comercializa cu amănuntul în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare;
- informații din care să rezulte dacă comerciantul se încadrează la una dintre excepțiile privind obligația de a se constitui punct de returnare.
- să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligațiilor din HG 1074/2021 în cel mult 90 de zile de la data înregistrării;
- să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR și să încaseze de la clienții săi garanția aferentă produselor în ambalaje SGR;
- să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR;
- să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;
- să afișeze în cadrul punctelor de vânzare informații adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:
- tipurile de produse care fac parte din sistemul de garanție-returnare;
- valoarea garanției;
- posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României;
- adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant;
- modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
- modalitățile disponibile de restituire a garanției;
- dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar;
- situațiile de refuz al restituirii garanției;
- să organizeze puncte de returnare și să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali și să restituie acestora valoarea garanției la momentul returnării ambalajelor SGR;
- să protejeze ambalajele SGR preluate în cadrul punctelor de returnare împotriva deteriorării, furtului și a altor situații similare, până la preluarea acestora de către administratorul SGR;
- să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
- să utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR și a garanțiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR;
- să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin on-line pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material și volum, precum și evidența garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor și returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR;
- să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin on-line pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului ș.a.m.d.;
- să ofere in scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, clarificări și informațiile solicitate de către administratorul SGR și care sunt în legătură cu îndeplinirea obligațiilor ce decurg din HG, precum și să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente.
Comercianții trebuie să reia și să stocheze temporar ambalajele SGR în aceste puncte de returnare, separat de alt fel de ambalaje, urmând ca acestea să fie colectate și transportate de firme specializate către centre de numărare sau reciclator.
Nu toți comercianții vor primi înapoi ambalaje
În cadrul punctelor de returnare, comercianții trebuie “să accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal”, după cum apare în HG.
Comercianții pot organiza puncte de returnare manuale sau automate. În primul caz, ambalajele vor fi preluate de către un angajat al comerciantului, valoarea garanției urmând să fie returnată în numerar, în timp ce, în al doilea caz, ambalajele sunt preluate de un dispozitiv automat, valoarea garanției urmând să fie returnată consumatorului sub formă de voucher.
Comercianții vor putea refuza restituirea garanției pe ambalaje dacă acestea nu conțin marcajul care indică apartenența la SGR, nu sunt returnate în întregime, dacă sunt prea degradate ori nu sunt golite complet de conținut.
Atenție! Nu toți comercianții vor funcționa ca puncte de returnare a ambalajelor. În cazul în care nu funcționează, vor afișa vizibil şi uşor lizibil pentru clienţi următorul text: „Acest magazin nu funcţionează ca punct de returnare a ambalajelor", precum şi informaţia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispoziţie.
Pentru nerespectarea obligațiilor privind sistemul de garanţie-returnare a ambalajelor nerefolosibile, comercianții vor putea fi sancționați cu amenzi de până la 50.000 de lei.
„Dacă același operator economic întrunește simultan calitatea de producător și de comerciant, acesta va fi ținut de obligațiile instituite prin prezenta hotărâre în sarcina ambelor categorii de operatori economici”, mai prevede hotărârea.
Comentarii articol (6)