„Prin derogare (...), obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data de 30 aprilie 2022, se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă cuprinsă între o lună și 9 luni. Debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligațiilor de plată pentru fiecare împrumut, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență”, prevede ordonanța, cu precizarea că e vorba de împrumuturi la bănci și instituții financiare nebancare.
Facilitatea este disponibilă atât persoanelor juridice, cât și PFA-urilor, II-urilor, IF-urilor și profesioniștilor, dacă în ultimele șase luni înainte de solicitarea amânării nu au înregistrat restanțe la ratele pentru împrumuturi. Totodată, facilitatea este accesibilă numai celor care dovedesc că au probleme financiare din cauza crizei generate de războiul ruso-ucrainean, chestiune care se dovedește conform regulilor din norme.
„Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor de principal, dobânzilor și comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, pe hârtie sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, cel mai târziu în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile prezentei ordonanțe de urgență (...)”, este precizat în OUG 90/2022. Aplicabilitatea este dată de apariția Ordinului Băncii Naționale a României 2/2022, astfel că perioada de solicitare a suspendării plății ratelor este 30 iulie - 28 august 2022. Solicitările depuse după termen nu mai sunt luate în calcul.
Cererea de suspendare temporară a plății ratelor este formulată, de principiu, de reprezentantul legal, dacă sunt îndeplinite condițiile amintite mai jos:
- se prezintă o declarație pe propria răspundere cu privire la scăderea (pe ultimele trei luni anterioare solicitării suspendării, comparativ cu perioada similară a anului 2021, sau, pentru cei recent înființați, prin raportare la media rezultatelor de la înființare) cu minimum 25% a mediei:
- (i) rezultatelor nete contabile lunare, pentru persoanele juridice, sau a
- (ii) diferenței dintre încasări și plăți, pentru PFA-uri, II-uri, IF-uri și profesioniști;
- se prezintă o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că, pe perioada suspendării ratelor, nu se vor distribui și achita dividende și că nu se vor acorda sau rambursa credite către acționari/asociați;
- se prezintă o declarație pe propria răspundere că debitorul nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului și că nu a fost începută o procedură de executare silită de către un alt creditor;
- se prezintă o declarație pe propria răspundere că nu se înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social, potrivit bilanțului la 31 decembrie 2021;
- se prezintă acordul codebitorilor, garanților și fideiusorilor, după caz (pentru creditele acordate cu garanții guvernamentale, acordul statului este implicit);
- să nu fie înregistrate incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăți, în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele șase luni anterioare datei solicitării;
- să nu se beneficieze, la data solicitării, de o soluție sau un plan de restructurare a datoriilor agreată/agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele trei luni anterioare datei de 29 iunie 2022 (data intrării în vigoare a ordonanței).
„Decizia de aprobare conține și numărul de rate solicitate de debitor și aprobarea suspendării la plată și se comunică debitorului pe hârtie sau prin poșta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau declarate de către client creditorului ulterior încheierii contractului de credit, sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor sau telefonic, cu respectarea obligației creditorului de înregistrare a convorbirii, după caz, în funcție de opțiunea exprimată de debitor”, este explicat în normele de aplicare.
Astfel, modificarea clauzelor contractuale, ca urmare a aprobării amânării ratelor, se face fără acte adiționale. Clauzele contractuale modificate și noul grafic de rambursare se notifică în 30 de zile calendaristice de la aprobarea solicitării debitorilor. Notificarea se face, de principiu, prin poșta clasică sau prin e-mail.
„Toate garanțiile aferente contactului de credit se mențin și garantează întreaga creanță rezultată ca urmare a capitalizării dobânzilor amânate la plată. Efectele modificării contractelor de credit potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 se extind asupra oricăror codebitori, garanți, inclusiv fideiusori, care au garantat obligația debitorului, precum și a oricăror alte părți ale contractului de credit astfel modificat”, mai este explicat în norme.