Momentan, Guvernul n-a detaliat această restricție în niciun fel. Teoretic, acest lucru ar trebui să se facă prin modificarea normelor Codului fiscal (HG 1/2016). Doar că, dacă ne uităm la clarificările ce se aplicau înainte de anul 2018, atunci când existase restricția data trecută, lucrurile rămân tot neclare.
Referitor la veniturile din consultanță și management, forma aplicabilă în 2017 a normelor Codului fiscal predea doar că „Încadrarea în categoria veniturilor din consultanță și management se efectuează prin analiza contractelor încheiate și a altor documente care justifică natura veniturilor”. Deși, la o primă vedere, pare (relativ) simplu pentru o firmă să determine în ce situație se află, fiscaliștii avertizează că ne putem aștepta la orice în lipsa unor prevederi legale detaliate și clare.
„Sună simplu de încadrat și verificat. Facem contractul cu obiectul de activitate «corect», ne asigurăm că nu include consultanță și management, avem grijă ce scriem în descrierea facturilor, în situațiile de lucrări și chiar în e-mail-urile către clienți. Eu mă tem că nu vom scăpa atât de ușor. Mă tem că, în lipsa unor norme clare, a unor precizări pe care le așteptăm toți (și care nu cred că o să vină sau care nu o să vină la timp), rămâne la interpretarea inspectorului care vine în control. (...) Aș menționa și faptul că cel mai important este ceea ce faci în mod efectiv - activitatea desfășurată în mod efectiv (nu codul CAEN pe care îl ai autorizat). (...) părerea mea este că nu există prestare de servicii fără o componentă de consultanță. Și un e-mail pe care îl trimiți clientului cu o recomandare despre care dintre serviciile pe care le oferi i se potrivește mai bine (tu spălând mașini sau canapele) e consultanță. Cu un asemenea grad de interpretare, ar trebui să ne așteptăm la orice în cadrul unui control”, a explicat, într-un articol de azi, expertul contabil Luiza Daneliuc.
În această situație, firmele ar trebui să facă o analiză concretă pentru a-și da seama dacă în activitatea lor există o componentă de consultanță și/sau management și, dacă da, cât de importantă este din punctul de vedere al veniturilor.
Un pas inițial recomandat de specialistă este definirea amănunțită a activității microfirmei: „Analizați bine situația și gândiți-vă, de fapt, ce prestați. Și ce procent din veniturile generate de activitatea voastră ar putea fi percepute ca venituri din consultanță sau management.”
Alt pas este studierea contractelor pe care compania le are cu clienții săi. Trebuie să te asiguri că activitatea prestată efectiv se reflectă corect, fără riscul unor interpretări nefavorabile, în contractele cu clienții. „Nu lăsa loc de interpretări. Acolo unde tu nu vii să precizezi va preciza imaginația inspectorului. Dacă este cazul, înlocuiește contractele, dar ai grijă să analizezi și ce ai prestat pe 2022, deoarece în baza acestor venituri realizate vei putea să optezi sau nu pentru impozitul micro în 2023”, a lămurit contabila.
Următorul pas ține de analiza facturilor, a anexelor de lucrări și a proceselor-verbale de predare-primire. Luiza Daneliuc spune că descrierea acestor documente (și a altor acte relevante) trebuie să fie în concordanță cu contractele încheiate cu clienții și să evoce același tip de servicii, fiind, desigur, în concordanță și cu realitatea. „Cu cât ai mai multe hârtii care îți sustin cauza, cu atât mai bine”, subliniază fiscalista.
În aceste condiții, ce variante au companiile care în prezent desfășoară, într-o proporție mai mică sau mai mare, activități de consultanță și/sau management? Potrivit sursei citate:
- cei care au facturat în 2022 servicii de consultanță și/sau management într-un procent de peste 20% din totalul veniturilor microfirmei, deși activitatea de bază nu este consultanța și/sau managementul, și doresc să rămână la impozit micro în 2023 pot închide firma actuală și să deschidă una nouă;
- cei care chiar se ocupă în principal de consultanță și/sau management pot:
- să își mute activitatea pe regimul aplicabil PFA-urilor sau
- să rămână cu firma actuală și să treacă la impozit pe profit (de principiu, opțiunea e de preferat pentru cei care au o marjă mică de profit).
Firmele care, la începutul anului viitor, nu vor mai îndeplini toate condițiile pentru a rămâne la regimul micro vor trebui să treacă la regimul impozitului pe profit și să anunțe acest lucru, prin depunerea formularului 010 (sau a formularului 700), până la 31 martie 2023. Dacă cerințele regimului micro nu mai sunt îndeplinite în timpul anului, anunțarea Fiscului se face în 15 zile de la schimbare, trecându-se la impozitul pe profit începând cu trimestrul în care a intervenit schimbarea.