Una dintre măsurile stabilite în acest sens este ca elevii capabili de excelență să poată promova doi ani de studii într-un an şcolar. Detalii despre modul în care se poate face asta se găsesc în metodologia aferentă, cuprinsă în Ordinul 7.839/2024, care se aplică din 8 ianuarie 2025.
Metodologia recentă stabilește că "accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar de către elevii care au rezultate școlare excepționale și care au capacitatea fizică și intelectuală de a se adapta cerințelor parcurgerii acestui proces și integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare".
De asemenea, în metodologie scrie că parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar se poate realiza o singură dată în fiecare dintre ciclurile de învățământ: primar, gimnazial și liceal, iar clasele de început de ciclu de învățământ se exclud din programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar. În învățământul primar, înscrierea în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un singur an școlar se poate face începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.
Pentru a putea cere parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar, elevii trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- pentru cei care se înscriu pentru parcurgerea claselor a III-a și a IV-a:
- să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la fiecare disciplină de studiu;
- să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine“ la purtare;
- pentru cei care se înscriu în program la nivel gimnazial și liceal:
- media generală 10 la fiecare disciplină de studiu pentru elevii din învățământul gimnazial și liceal;
- să aibă, în anul școlar anterior anului curent, media anuală 10 la purtare;
- pentru toți elevii care se înscriu în program:
- să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente, cu un punctaj de cel puțin 80% din totalul punctajului acordat pe test.
- elaborarea strategiilor de identificare şi de selecţie a elevilor capabili de excelență, în vederea constituirii unor grupe de performanţă pe discipline, arii curriculare sau domenii ştiinţifice, artistice şi tehnice;
- iniţierea acţiunilor de identificare şi promovare a elevilor capabili de excelență;
- asigurarea constituirii, funcționării şi pregătirii grupelor de excelenţă;
- elaborarea şi asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare educării diferenţiate a elevilor capabili de excelență;
- dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică şi organizarea conferinţelor care au ca temă activităţile specifice centrului de excelenţă;
- organizarea taberelor naţionale de pregătire a elevilor capabili de excelență, pe discipline;
- organizarea activității de pregătire a loturilor olimpice naționale, judeţene/ ale municipiului Bucureşti.
Mai multe despre schimbările apărute la legislația educației se pot citi aici.
Comentarii articol (0)