ACCES PREMIUM
De ce premium?
TVA la comerț online în UE: Două greșeli de care să se ferească firmele, conform specialiștilor
Pentru că a trecut un an de când, la nivelul UE, s-au introdus noi reguli comune de TVA pentru comerțul electronic, redacția noastră a căutat să afle de la fiscaliști dacă există probleme în practică pentru contribuabili. Conform acestora, există două greșeli de care ar trebui să se ferească firmele atunci când vine vorba de comerț online în UE.
Articolul continuă mai jos
OUG 59/2021 a introdus
noile reguli de TVA pentru comerțul electronic de la 1 iulie 2021. În mare, vorbim de apariția a trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul electronic (UE, nonUE și de import), dar și de simplificarea formalităților pentru cei ce folosesc ghișeul unic de TVA al Fiscului (One Stop Shop - OSS).
Din experiența celor de la Viboal FindEx, există două situații de care comercianții online ar trebui să se ferească, pentru a nu risca să aibă probleme în relația cu Fiscul. Prima este atunci când se fac achiziții online și se completează greșit datele societății, pentru că facturile se emit eronat cu TVA românesc.
„În practică, am observat unele probleme privind modul de aplicare a noilor reguli de TVA pentru comerțul online în UE. Spre exemplu, am întâlnit mai multe situații în care, pentru achizițiile de bunuri intracomunitare efectuate de persoane juridice de pe diverse platforme online, facturile au fost emise eronat cu TVA românesc.În opinia noastră, această eroare se poate produce în principal de la completarea eronată a datelor societății (în mod special, a codului de TVA). Cum ar fi, spre exemplu, situația în care, la momentul plasării comenzii pentru o achiziție intracomunitară de bunuri, nu este înscris codul de TVA al societății, drept urmare platforma va considera că livrarea este efectuată către un consumator final și factura va fi emisă eronat cu TVA”, a atenționat
Mihaela Ardeleanu, Senior Tax Consultant.
A doua situație problematică ține tot de codul de TVA al societății. În acest caz, există chiar posibilitatea ca firma să intre în zona de risc fiscal și să aibă amânări la rambursarea de TVA.
„O situație întâlnită în practică, ce a dus la un control, a pornit de la păstrarea codului de TVA în statele membre, după înregistrarea în OSS. Mai exact, o societate nerezidentă înregistrată în scopuri de TVA în România, întrucât depășise plafonul de livrări de bunuri la distanță, după 1 iulie 2021 s-a înregistrat în OSS. Chiar dacă s-a înregistrat în OSS, și-a păstrat și codul de TVA românesc.Astfel, utiliza, pe de o parte, OSS pentru declararea operațiunilor derulate dupa 1 iulie 2022, iar, pe de altă parte, pe codul de TVA românesc declara în decontul de TVA facturile de corecție (facturile storno) aferente operațiunilor efectuate anterior datei de 1 iulie 2022. Drept urmare, societatea a înregistrat un TVA de recuperat pe care l-a solicitat la rambursare prin decontul de TVA. Dat fiind că, în mod normal, societatea înregistra doar TVA de plată, a fost încadrată la risc fiscal mare, rambursarea TVA efectuându-se cu inspecție fiscală anticipată”, a precizat Mihaela Ardeleanu.
Context: Anterior lunii iulie din 2021, declararea și plata TVA-ului se făceau în statul membru UE în care este clientul dacă firmele din România depășeau un plafon de vânzări la distanță de 35.000 euro (în anul curent sau în anul precedent; echivalentul în lei era de 118.000 lei). Dacă vânzările erau de până la 35.000 euro, declararea și plata TVA-ului se făceau în statul în care e stabilită firma. De la 1 iulie 2021, acest plafon este de 10.000 euro (46.337 lei) în toată Uniunea. Cu alte cuvinte, de acest plafon depinde stabilirea locului în care se datorează TVA.
Citește mai mult despre
TVA,
comert electronic,
comert online,
comercianti,
comercianti online,
tva comert electronic ue,
directiva tva comert electronic,
oss,
one stop shop,
retrospectiva 2021 in analiza,
rambursare tva,
regim special de tva
Specialiști citați în acest articol
Mihaela Ardeleanu – Tax & Accounting Manager în cadrul Viboal Findex, este membră a Camerei Consultanților Fiscali din România, cu o experiență de peste 5 ani în domeniul consultanței fiscale și al contabilității.
Dintre activitatile desfășurate în aceasta perioadă, mentionam consultanță fiscală punctuală atât în ceea ce privește taxele directe, cât și taxele indirecte, participarea la proiecte de revizie fiscală, oferirea de asistență în cadrul inspecțiilor fiscale.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)