Acestea vor deveni disponibile începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, astfel că angajatorii le pot analiza în avans pentru a vedea dacă merită să le acorde salariaților.
Primul beneficiu în discuție este, în esență, o alternativă la acordarea tichetelor de masă - angajatorul poate să dea zilnic mâncare în limita valorii unui tichet de masă pentru fiecare salariat (30 de lei, în prezent), fără a datora taxe salariale. Conform explicațiilor din actul normativ, este vorba de situația în care compania fie asigură hrana prin intermediul restaurantelor proprii (dacă e cazul), fie cumpără hrană de la restaurante.
Însă trebuie ținut cont că la stabilirea plafonului lunar netaxabil trebuie excluse zilele în care salariații au lucrat de la distanță (telemuncă sau muncă la domiciliu), s-au aflat în concediu de odihnă ori medical sau au fost delegați.
Beneficiul poate fi trecut în regulamentul intern sau în contractul individual de muncă. Acesta poate fi acordat numai ca alternativă la tichetele de masă (pentru care se datorează impozit pe venit), nu concomitent (în caz contrar, nu se aplică scutirea de taxe).
Al doilea beneficiu este scutirea parțială de taxe salariale pentru angajatorii care pun la dispoziția salariaților spații de cazare sau de locuit. Mai precis, este vorba de „cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii”, în limita unui plafon lunar, de persoană, de 20% din salariul minim brut pe țară, așa cum scrie în ordonanță. În prezent, minimul pe economie este de 2.550 de lei, astfel că 20% înseamnă 510 lei, însă din ianuarie 2023 sunt șanse mari ca salariul minim să crească.
Facilitatea poate fi trecută, de asemenea, în regulamentul intern sau în contractul individual de muncă și poate fi acordată în următoarele condiții:
- angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
- spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier, sau într-un imobil închiriat în acest scop, de la o terță persoană, de către angajator;
- contractul de închiriere dintre angajator și terța persoană este încheiat în condițiile legii;
- plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
Așa cum scriam mai sus, aceste beneficii complet noi se introduc din 2023, însă acestea sunt prinse în lista de beneficii pentru care Guvernul a stabilit, ca cerință de netaxare, un plafon lunar total maxim de 33% din salariul de bază. Cu alte cuvinte, tratamentul fiscal favorabil se acordă doar dacă beneficiile acordate de angajator (dacă sunt trecute pe lista specială) totalizează maximum 33% din salariul de bază al angajatului vizat.
Pe aceeași listă specială se mai găsesc prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, contribuțiile la un fond de pensii facultative, primele de asigurare voluntară de sănătate și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, precum și banii de telemuncă.
Taxele salariale sunt, potrivit Codului fiscal, impozitul pe venit (10%) și contribuțiile sociale pentru pensii (25%), sănătate (10%) și muncă (2,25%).
Comentarii articol (2)