Biletele de valoare acordate de angajatori salariaților pentru masă, creșă, vacanță și cultură ar urma să devină neimpozabile, fără limitări, conform unei propuneri legislative aflate în lucru la Senat. Această măsură, spun specialiștii, va duce la o creștere indirectă a veniturilor salariaților care primesc asemenea tichete și s-ar aplica atât în cazul celor ce beneficiază deja de bilete de valoare, cât și în cazul celor care vor beneficia de ele pe viitor.
Proiectul de lege pentru
uniformizarea tratamentului fiscal al majorității biletelor de valoare acordate salariaților trebuie să fie adoptat de Parlament pentru a se putea aplica.
Documentul prevede, în esență, că vor fi
scutite de impozitul pe veniturile salariale, care are o cotă de 10%, atât tichetele de masă, tichetele de creșă și tichetele culturale, cât și voucherele de vacanță. În prezent, pentru aceste bilete de valoare angajatorii trebuie să plătească, în numele salariaților, impozitul pe venit.
Conform inițiatorilor, măsura va reprezenta
o creștere indirectă a veniturilor, în condițiile în care impozitul reținut acum de angajatori pentru aceste tichete va ajunge la salariați, nu la stat.
„O astfel de creștere a veniturilor, prin eliminarea impozitării, este necesară în această perioadă în care efectele pandemiei generate de răspândirea coronavirusului au determinat dezechilibre la nivelul indicatorilor macroeconomici, astfel încât este nevoie de o serie de intervenții pentru a acorda sprijin forței de muncă”, scriu inițiatorii propunerii de act normativ.
Ideea a fost confirmată, la solicitarea redacției noastre, de un specialist în legislația muncii. Practic, angajatorul n-ar putea face nicio „manevră” pentru a evita să plătească angajaților sumele care acum se duc la stat ca impozit.
„Impozitul pe venit este, practic, datorat de salariat din ceea ce a realizat, adică suma corespunzătoare tichetului de valoare este baza de calcul, însă, deși el utilizează întreaga valoare, din venitul salarial i se reține și acest impozit. Angajatorul nu ar putea, cel puțin teoretic, să rețină nici din valoarea tichetului cei 10% și nici să scadă din salariu diferența pe care salariatul nu o va mai datora. Practic, atât salariul, cât și valoarea și/sau numărul biletelor de valoare se prezumă că au fost negociate și stabilite, fie în contractul individual de muncă, fie în cel colectiv, iar o modificare a lor presupune tot acordul părților. Sigur că în acest moment discutăm mai mult despre o eventuală renegociere a acestor clauze în plus, nicidecum în minus, mai ales din cauza inflației”, ne-a explicat
Dan Năstase, Consilier Juridic.
Însă de această măsură ar beneficia numai salariații care deja primesc asemenea tichete de valoare, la momentul aplicării proiectului de lege, sau și cei ce vor primi pe viitor, după aplicarea legii, aceste beneficii? Răspunsul, pe scurt, este da pentru ambele cazuri.
„În cazul în care acest proiect va fi adoptat și va produce efecte, atunci vor beneficia atât cei care aveau deja negociate și stabilite aceste bilete de valoare, cât și cei care le vor negocia și stabili ulterior. Dacă ne raportăm la beneficiile care vor fi negociate și stabilite ulterior și avem în vedere situația în care ambele părți acționează cu bună-credință, atunci putem anticipa că, fiind o facilitate a salariatului, cei 10% nu ar face obiectul unei negocieri, fiind clară intenția legiuitorului. Nu aș exclude, însă, cazurile în care un angajator ar încerca să speculeze această facilitate, dar, dacă salariații sunt bine informați, cu siguranță vor aminti în cadrul negocierilor expunerea de motive a inițiatorilor”, a precizat Dan Năstase.
De ce scriam mai sus că uniformizarea tratamentului fiscal ar fi pentru majoritatea biletelor de valoare? Pentru că se va păstra regula actuală conform căreia
tichetele cadou sunt neimpozabile numai în limita a 300 de lei de persoană, dacă sunt acordate de Paște, Crăciun, Ziua Femeii și Ziua Copilului. Astfel, tichetele cadou vor rămâne neimpozabile doar în acele condiții, însă biletele pentru masă, creșă, cultură și vacanță vor fi
neimpozabile fără niciun fel de limitări.
„Trebuie subliniat faptul că valoarea efectivă a biletelor de valoare ar trebui să fie rezultatul unor negocieri, chiar dacă ele ar putea fi acordate și în cazul în care sunt prevăzute exclusiv în regulamentul intern. Aici avem în vedere diferența dintre cele două documente interne, contractul colectiv și regulamentul intern, primul fiind rezultatul unei negocieri, în timp ce al doilea este întocmit de angajator cu consultarea organizației sindicale sau a reprezentanților salariaților. Chiar dacă este prevăzută consultarea salariaților, în situația în care aceștia nu ar fi de acord cu dispozițiile regulamentului intern, angajatorul nu are nicio obligație de a ține cont de opinia acestora, iar în cazul în care s-ar adresa instanței, ar fi obligați să facă dovada încălcării unui drept. Cu alte cuvinte, acordarea biletelor de valoare nu reprezintă o obligație din start, ci devine una dacă a fost stabilită prin negociere, individuală sau colectivă”, a adăugat specialistul.
Atenție! Proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.
Comentarii articol (0)