ACCES PREMIUM
De ce premium?
De-acum, inspecțiile fiscale se pot derula, la sediul ANAF, fără a mai fi necesară prezența celui verificat
Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară.
Articolul continuă mai jos
Conform
OUG 188/2022 (punctele 22 și 23 ale articolului I), au fost făcute modificări la Codul de procedură fiscală pentru a permite
tranziția de la inspecții fiscale „pe teren” la inspecții fiscale de la distanță. Cu alte cuvinte, dacă înainte locul obișnuit de derulare a controlului era spațiul de lucru al firmei, de-acum locul obișnuit de derulare este sediul ANAF.
Schimbarea este în vigoare din
29 decembrie 2022, însă ne așteptăm la o tranziție lentă în acest sens, din moment ce noua regulă vizează inspecțiile fiscale care încep odată cu apariția ordonanței.
În acest context, trebuie punctată o regulă complet nouă care a fost introdusă la inspecțiile fiscale. De-acum, acest tip de control
se poate derula direct la sediul ANAF în lipsa celui verificat, chestiune ce era valabilă anterior numai în cazul verificării documentare. Într-o asemenea situație, este nevoie, însă, de aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală.
„În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară în spațiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului, aceasta se realizează, de regulă, în timpul programului de lucru al contribuabilului/plătitorului. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al contribuabilului/plătitorului, cu acordul scris al acestuia și cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală.În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului fiscal, aceasta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al organului fiscal, dacă nu este necesară prezența contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală”, scrie în noua ordonanță.
Din moment ce s-a stabilit că inspecția fiscală se derulează de obicei la sediul ANAF, era necesar să se precizeze și când anume este posibil acest lucru - în timpul programului de lucru al organului fiscal. Însă prevederea ce permite derularea inspecției fără prezența celui verificat este complet nouă. În aceste condiții, inspecțiile fiscale se pot derula direct de la distanță.
De ce s-a introdus o asemenea regulă? În principiu, deoarece
ANAF a început să adune un volum imens de date de la companiile active în România prin sistemul de monitorizare a caselor de marcat (vânzări zilnice), e-Factura (facturile emise pentru produse cu risc fiscal ridicat sau pentru achiziții publice), e-Transport (transporturi de bunuri riscante) și SAF-T (furnizori, clienți, taxe, înregistrări contabile, stocuri și active, facturi etc.). Având acces la aceste informații, autoritățile pot face cu ușurință verificări de la distanță.
Notă: OUG 188/2022 conține mai multe măsuri procedural-fiscale, pe care le-am reunit în sinteza de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.