ACCES PREMIUM
De ce premium?
Schimbare indirectă
Mai nou, inclusiv controalele inopinate pot fi făcute direct din birou, în absența celui verificat
Finalul anului trecut a adus o multitudine de modificări la regulile controalelor fiscale, majoritatea fiind explicite. Însă există și o schimbare implicită demnă de menționat - s-a stabilit indirect că, cel puțin teoretic, și controalele inopinate se pot derula de la distanță, fără a mai fi necesară prezența celui verificat.
Articolul continuă mai jos
De ce vorbim de o schimbare indirectă? Pentru că la regulile controlului inopinat din Codul de procedură fiscală scrie că acestora li se aplică inclusiv prevederile specifice inspecției fiscale legate de locul desfășurării controlului (se face o trimitere la articolul 125 din Cod).
Astfel,
în privința locului de desfășurare, pentru controalele inopinate și pentru inspecțiile fiscale se aplică aceleași reguli. Automat, schimbările operate în privința inspecției fiscale, la articolul 125 din Cod, vizează și controalele inopinate, începând din 29 decembrie 2022.
Prin
OUG 188/2022, pentru inspecțiile fiscale s-a stabilit că
locul obișnuit pentru derularea lor este sediul organelor fiscale și numai în mod excepțional se mai fac verificările la sediul contribuabilului (o inversare a practicii anterioare). În același timp, avem și o prevedere complet nouă care stabilește că
inspecția se poate derula de la distanță inclusiv în absența contribuabilului.
„În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului fiscal, aceasta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al organului fiscal, dacă nu este necesară prezența contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală”, scrie, mai nou, la articolul 125.
Deoarece regula nouă este valabilă, în egală măsură, și pentru controalele inopinate, rezultă că,
cel puțin teoretic, acestea pot fi derulate de-acum direct de la distanță și fără participarea unui reprezentant al firmei verificate.
Anterior apariției OUG 188/2022, verificarea documentară era singurul tip de control fiscal ce putea fi desfășurat de la distanță. Acum, atât verificarea documentară, cât și inspecțiile fiscale sau controalele inopinate pot fi derulate așa.
Chiar dacă
ne așteptăm la o tranziție lentă, intenția autorităților este de
a muta, tot mai mult, controalele în online. De ce? Ca urmare a amplului proces de digitalizare prin care trece Fiscul (începând din 2021 și până în 2025) și din rațiuni de eficientizare a activității inspectorilor.
Informații pe larg despre noutățile aduse de OUG 188/2022 în privința procedurilor fiscale pot fi găsite în
secțiunea noastră specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)