Însă care este scopul final al măsurii? Doar simpla schimbare a biroului în care se află contribuabilul și inspectorii? Conform specialiștilor, adevărata miză este trecerea treptată către derularea inspecțiilor fiscale direct online.
„O altă modificare, care vine să confirme că ne îndreptăm spre limitarea interacțiunilor fizice între inspecția fiscală și contribuabil, vine din faptul că în Codul de procedură fiscală s-a stabilit clar că locul desfășurării inspecției fiscale este, de regulă, la sediul organului fiscal. Acum, dacă asta înseamnă că nu mai vin inspectorii și trebuie să mergeți cu vrafuri de hârtii, de fiecare dată când vă cheamă inspectorii, la sediul lor, evident că nu s-a rezolvat nicio problemă și n-are cum să fie acesta scopul. Scopul, cel mai probabil, este să se confirme faptul că intenția și tendința pentru viitor este ca lucrurile să se desfășoare din ce în ce mai mult online - fie că discutăm de comunicarea exclusiv prin Spațiul Privat Virtual sau prin e-mail.
Cert este că lipsa de personal a organului fiscal și nevoia de ajungere în secolul 21 fac ca această activitate de inspecție să meargă în mod natural înspre zona de online. Sunt pași mici care au fost făcuți, premisele sunt bune, în special în zona de analiză de risc, și lucrurile merg într-un sens bun. Suntem în punctul în care putem spune că s-a rezolvat problema? Cu siguranță, nu. Va trebui să mai așteptăm destul de mult până la momentul în care să vedem cum vor funcționa efectiv în practică toate aceste chestiuni. Dar premisele despre care discutăm și aceste modificări recente ne duc cu gândul că lucrurile par să se miște într-o direcție bună, inclusiv din perspectiva aceasta a interacțiunilor cu organul fiscal”, a precizat recent, la o conferință fiscală organizată de EY România, Călin Stan, Avocat la Băncilă, Diaconu şi Asociații SPRL.
Însă este posibil ca inspecțiile să se deruleze direct online? Teoretic, Guvernul a pregătit deja terenul în acest sens - în primul rând, prin digitalizarea accelerată a relației firmelor cu ANAF și, în al doilea rând, prin stabilirea expresă că inspecția se poate derula la un sediu al ANAF inclusiv în lipsa celor verificați.
„În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului fiscal, aceasta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al organului fiscal, dacă nu este necesară prezența contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală”, scrie în noua ordonanță.
- Citește și: Inspecția fiscală: Mutarea controalelor în birourile ANAF va aduce probleme companiilor verificate.
„Strict din perspectiva administrativă, riscul de fraudă sau riscul de corupție este mult mai mic atunci când comunicarea se face virtual. Acesta e motivul pentru care această măsură (comunicarea exclusiv online cu autoritățile fiscale - n. red.) vine în paralel cu obiectivul de a avea controalele într-o foarte mare măsură online - verificările să fie electronice. Pentru că e mult mai eficientă comunicarea, consumă mult mai puține resurse și se elimină foarte mult și riscul de fraudă. Acesta este obiectivul”, a precizat Alin Chitu, Secretar de stat în Ministerul Finanțelor.
Revenind, însă, în prezent, trebuie subliniat că tranziția va fi una lentă. Chiar dacă noile reguli de procedură fiscală se aplică deja de mai bine de o lună, acestea sunt puse treptat în practică. Chiar în motivarea aferentă ordonanței era explicat că Guvernul vrea să încurajeze digitalizarea inspecțiilor fiscale, nu să schimbe practica peste noapte. Mai exact, dincolo de faptul că trebuie identificate (mai multe) spații pentru derularea inspecției la sediile ANAF, proiectele majore de digitalizare a relației cu contribuabilii, care vor permite mutarea controalelor în online, încă sunt în desfășurare (SAF-T, e-Factura, e-Transport etc.).
Comentarii articol (0)