Situația s-a schimbat semnificativ, însă, odată cu apariția OUG 188/2022 în ultimele zile ale anului trecut. În primul rând, pentru (2) inspecția fiscală s-a stabilit, în mod expres, că se poate derula direct la sediul ANAF și în lipsa celui verificat. Noutatea a venit în contextul în care s-a schimbat locul obișnuit de desfășurare a inspecției fiscale - de la verificări în principal pe teren la verificări în principal în sediile ANAF.
„În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului fiscal, aceasta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Inspecția fiscală se poate desfășura și în afara programului de lucru al organului fiscal, dacă nu este necesară prezența contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală”, prevede ordonanța.
În al doilea rând, modificarea ce vizează inspecțiile fiscale se aplică automat, indirect, și pentru (3) controalele inopinate. Asta pentru că la regulile controlului inopinat din Codul de procedură fiscală scrie că acestora li se aplică inclusiv prevederile specifice inspecției fiscale legate de locul desfășurării controlului. Astfel, în privința locului de desfășurare, pentru controalele inopinate și pentru inspecțiile fiscale se aplică aceleași reguli. Având în vedere specificul controlului inopinat, momentan este neclar dacă inspectorii ANAF chiar au de gând să utilizeze această „portiță” în perioada următoare, motiv pentru care subliniem că posibilitatea este teoretică.
Verificarea documentară este folosită tot mai mult de ANAF, dar e neclar acum cât de folosite vor fi, în paralel, inspecțiile fiscale și controalele inopinate direct din birou.
De ce se merge tot mai mult pe controale de la distanță
În principiu, deoarece, prin digitalizare, ANAF a început să adune un volum imens de date de la companiile active în România - prin sistemul de monitorizare a caselor de marcat (vânzări zilnice), e-Factura (facturile emise pentru produse cu risc fiscal ridicat sau pentru achiziții publice), e-Transport (transporturi de bunuri riscante) și SAF-T (furnizori, clienți, taxe, înregistrări contabile, stocuri și active, facturi etc.).
Având acces la aceste informații, autoritățile pot face cu ușurință verificări de la distanță. De altfel, acesta este și dezideratul anunțat de autorități și confirmat de specialiști - să mute tot mai mult controalele în online. Însă este un avantaj sau un dezavantaj pentru contribuabil? Este greu de spus acum.
„Cert este că lipsa de personal a organului fiscal și nevoia de ajungere în secolul 21 fac ca această activitate de inspecție să meargă în mod natural înspre zona de online. Sunt pași mici care au fost făcuți, premisele sunt bune, în special în zona de analiză de risc, și lucrurile merg într-un sens bun. Suntem în punctul în care putem spune că s-a rezolvat problema? Cu siguranță, nu. Va trebui să mai așteptăm destul de mult până la momentul în care să vedem cum vor funcționa efectiv în practică toate aceste chestiuni”, declara recent Călin Stan, Avocat la Băncilă, Diaconu şi Asociații SPRL.
„Strict din perspectiva administrativă, riscul de fraudă sau riscul de corupție este mult mai mic atunci când comunicarea se face virtual. Acesta e motivul pentru care această măsură (comunicarea exclusiv online cu autoritățile fiscale - n. red.) vine în paralel cu obiectivul de a avea controalele într-o foarte mare măsură online - verificările să fie electronice. Pentru că e mult mai eficientă comunicarea, consumă mult mai puține resurse și se elimină foarte mult și riscul de fraudă. Acesta este obiectivul”, declara recent și Alin Chitu, Secretar de stat în Ministerul Finanțelor.
Totuși, trebuie subliniat că tranziția spre controale derulate mai ales la sediile ANAF va fi una lentă. Chiar dacă noile reguli de procedură fiscală se aplică deja, acestea sunt puse treptat în practică. Chiar în motivarea aferentă OUG 188/2022 era explicat că Guvernul vrea să încurajeze digitalizarea inspecțiilor fiscale, nu să schimbe practica peste noapte. Cât de lentă? Asta rămâne de văzut, dar momentan putem spune că, în privința controalelor fiscale, se prefigurează un moment zero extrem de important în anul 2026.
Important. Pentru o privire de ansamblu, este bine de știut că din 2023 se aplică și unele măsuri complementare, care pot fi de folos contribuabililor inclusiv în privința controalelor ANAF derulate de la distanță. De exemplu, se poate cere acces la dosarul de control fiscal al fiecărei acțiuni derulate de ANAF la un contribuabil și se pot folosi mai multe modalități de comunicare la distanță cu inspectorii.