În prima jumătate a anului 2022, Fiscul a derulat peste 7.000 de verificări documentare la contribuabili, acest tip de control fiscal făcându-se de la distanță. Statistica vine să confirme dorința autorităților de a-și schimba practica anterioară, din moment ce verificările documentare au ajuns să reprezinte, în 2022, peste o treime din totalul controalelor derulate. Cu toate acestea, specialiștii avertizează că verificările documentare sunt problematice.
Din
raportul de activitate pe semestrul 1 din 2022 al Fiscului reiese că
verificările documentare au avut o pondere considerabilă în totalul controalelor desfășurate la contribuabili.
Astfel,
în perioada ianuarie - iunie s-au derulat peste 7.000 de asemenea verificări.
Peste 6.900 au fost derulate numai de organele de inspecție fiscală, însă desk audit-uri au fost derulate și de structurile antifraudă sau de verificare a situației fiscale personale. Pentru comparație, din
raportul pentru primul semestru din 2021 reieșea că se derulaseră numai în jur de 3.000 de verificări documentare.
În acest fel, Fiscul susține că, în perioada ianuarie - iunie 2022, verificările documentare au reprezentat, în medie,
35,3% din totalul controalelor derulate,
depășindu-se ținta pe care și-o propuseseră pentru finalul anului curent (30%). Următoarea țintă este ca verificările documentare să ajungă să reprezinte, până în anul 2025,
60% din totalul verificărilor.
Practic, Fiscul folosește verificarea documentară ca pe
un prim pas în controlarea firmelor. Așa cum
au explicat specialiștii NNDKP, în urma verificării documentare se poate ajunge la declanșarea unui control antifraudă și ulterior a unei inspecții fiscale. Din acest motiv,
corectitudinea informațiilor care ajung la autorități devine extrem de importantă pentru firme, pentru că verificarea documentară are drept scop identificarea neconcordanțelor ce reies din documentele deținute de Fisc.
Concret, verificarea documentară, ce
a fost activată în octombrie 2020, are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului, potrivit Codului de procedură fiscală. Această metodă de control
se face numai la sediul Fiscului - se analizează situația fiscală ce reiese din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din informațiile sau documentele relevante de la terți. Astfel, autoritățile cer clarificări când se găsesc diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil. Ulterior se poate ajunge la emiterea unei decizii de impunere.
Acest tip de control fiscal are, însă, unele probleme despre care orice contribuabil ar trebui să știe. În esență, Fiscul a permis posibilitatea ca două organe diferite să emită decizii de impunere pentru același contribuabil, fapt ce contravine legislației, așa cum
au avertizat specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații (anterior, Radu și Asociații).
Adică modul în care inspectorilor antifraudă li s-a permis să emită decizii de impunere în cadrul verificării documentare este unul nu tocmai adecvat. Din acest motiv,
consultanții recomandă tuturor contribuabililor care primesc decizii de impunere de la Antifraudă să le conteste atât pe cale administrativă, cât și pe cale judiciară.
Important. Și
alte organe fiscale decât cele competente până acum vor putea face verificări documentare la contribuabili, conform unor modificări apărute pe început de 2022.