ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controale ANAF: La ce tendințe ar trebui să ne așteptăm pe final de 2021 și nu numai, conform specialiștilor
Companiile se pot aștepta, pe final de 2021 și început de 2022, la controale fiscale care să vizeze, printre altele, deductibilitatea serviciilor și a bunurilor degradate, prețurile de transfer sau abandonarea investițiilor, au opinat specialiștii NNDKP la o conferință de fiscalitate organizată miercuri.
Articolul continuă mai jos
Concret, dincolo de „vedetele” anului curent --
tichetele cadou acordate salariaților partenerilor de afaceri și
diurnele reîncadrate la transportatori --, la
eveniment s-a discutat și despre practica inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) atunci când vine vorba de deductibilitate sau de prețurile de transfer.
„O primă tendință cu care ne tot confruntăm în ultimii ani și care ne așteptăm să continue și în anul următor este deductibilitatea serviciilor, în special a serviciilor intragrup în cadrul multinaționalelor. Este și va rămâne un subiect fierbinte în cadrul inspecțiilor fiscale. În continuare ANAF verifică aceleași aspecte ca și până acum, în special realitatea tranzacției, prestarea efectivă, necesitatea, oportunitatea, beneficiul, duplicarea serviciilor”, a precizat
Silviu Bădescu, Partener la NNDKP.
Mai departe, altă „zonă fierbinte” este cea a
prețurilor de transfer.
„O a doua temă pe care o vedem foarte mult la inspecțiile fiscale și unde vedem controale semnificative cu ajustări mari este pe partea de prețuri de transfer. Reprezintă o arie importantă în cadrul inspecțiilor fiscale”, a subliniat Silviu Bădescu. Printre altele, specialistul a menționat aici că autoritățile fac o analiză de profitabilitate a firmei verificate pentru a o compara cu alți „jucători” din industrie -- pentru a identifica dacă apar scăderi (poate) nejustificate --, sau că fac o așa-zisă reconsiderare a modelului de business, susținând (nejustificat) că firma nu este autonomă față de societatea-mamă.
Apoi, o altă tendință găsită des la controalele ANAF se referă la
„condiția de deductibilitate legată de dovada distrugerii bunurilor, atunci când vorbim de bunuri degradate calitativ, atât din perspectiva impozitului pe profit, cât și din perspectiva TVA”, a spus specialistul, adăugând că
„este un subiect dezbătut intens la inspecțiile fiscale, fie că vorbim de inspecții la societăți cu activitate de producție (unde apar rebuturi, bunuri degradate), fie că vorbim de retail. (...) ANAF are o abordare extrem de dură, în sensul că solicită o trasabilitate «la sânge» între bunul degradat calitativ și deșeul care rezultă”. Aici, ar putea fi interesant să citești și despre ce ziceau specialiștii Dobrinescu Dobrev SCA despre
considerarea rebuturilor ca fiind lipsuri din gestiune.
Mai departe,
Alexandru Aparaschivei, Partener la NNDKP, a atras atenția asupra
abandonului de investiții - un subiect care a dat naștere la multe situații controversate în ultima vreme:
„Un alt subiect des văzut la inspecția fiscală și care a fost bogat în materie jurisprudențială în ultimul an este abandonul de investiții. Pe scurt, abandonul de investiții nu duce la blocarea deducerii TVA-ului sau a ajustării TVA-ului dedus inițial, în situația în care abandonul este din cauze obiective, independente de voința contribuabilului. Aici s-a ajuns la un număr foarte mare de cazuri deoarece ANAF considera că este vorba de situația în care o autoritate sau un partener de afaceri îți bloca complet businessul. În situațiile în care tu ai decis, în baza unor elemente cum ar fi un studiu de profitabilitate, că ai pierdut un client sau că perspectiva de piață nu pare prielnică, Fiscul a făcut ajustări, considerând că sunt cauze obiective care țin de voința contribuabilului.”În fine, în altă ordine de idei, Silviu Bădescu a confirmat, practic, tendința
anunțată de autorități la începutul anului 2021 de a se axa cât mai mult pe verificări la distanță:
„Vedem o creștere a ponderii controlului documentar în practică, în sensul că se analizează situațiile financiare, declarațiile fiscale de impozit pe profit/TVA și se cer clarificări acolo unde sunt neconcordanțe. Pasul următor - se declanșează controale inopinate pentru a analiza acele neconcordanțe, iar apoi fie se declanșează controlul de fond, fie se dispun măsuri pentru corectarea neconcordanțelor.”
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.