„Ne-am propus ca, în acest an, numărul de verificări realizate prin prisma desk audit-ului să reprezinte 30% din totalul controalelor fiscale realizate de către ANAF. N-avem un termen de comparație cu anul trecut, pentru că abia în luna a zecea am reușit să reglementăm desk audit-ul. (...) Perspectiva pentru perioada 2021 - 2024 este de a ajunge la o pondere a controalelor realizate pe baza desk audit-ului de 70% din totalul verificărilor pe care ANAF le realizează”, a declarat azi Mirela Călugăreanu la conferința de taxe a celor de la PwC România.
Intenția de a desfășura din ce în ce mai multe controale online la contribuabili a fost anunțată pe final de 2020 într-un raport de activitate al ANAF. La acel moment, ideea de bază ce reieșea din document era că, „prin implementarea desk-audit-ului, ANAF urmărește ca prezența sa la contribuabili să fie la nivel de excepție”. Acum, însă, avem și ținte concrete făcute publice de șefa Fiscului, ce ne arată cât de mare va fi schimbarea din practică în 2021 și apoi în anii ce vin.
Ordinul ANAF 3.632/2020 (departamentele interne care pot folosi verificarea documentară) și Ordinul ANAF 3.666/2020 (modelele de documente folosite la verificarea documentară) sunt cele două acte normative aplicabile din octombrie 2020 la care se referea mai sus Mirela Căugăreanu. Acestea n-au făcut altceva decât să operaționalizeze verificarea documentară ce deja exista de mult timp în Codul de procedură fiscală.
Verificarea documentară are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului. Această metodă de control se face numai la sediul Fiscului - se analizează situația fiscală ce reiese din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din informațiile sau documentele relevante de la terți. Verificarea documentară a fost activată atât din rațiuni de siguranță sanitară, cât și pentru a încerca evitarea unui așa-zis efect de bulgăre la firmele ale căror greșeli pot duce în timp la sancțiuni și penalități majore.
Verificarea documentară poate fi folosită de către:
- inspectorii fiscali din structurile teritoriale ale direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii fiscali din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili;
- inspectorii din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală;
- inspectorii care se ocupă de verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice din direcțiile generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii din cadrul Direcției generale control venituri persoane fizice.
Citește și: În acest an, avem reguli noi la toate tipurile de verificări făcute de Fisc la firme și persoane fizice.