Concret, verificarea documentară se folosește pentru stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului/plătitorului - oricare ar fi el, persoană juridică sau fizică, întrucât legea fiscală nu face nicio distincție aici. "Verificarea documentară constă în efectuarea unei analize de coerență a situației fiscale a contribuabilului/plătitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului, precum și pe baza oricăror informații și documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale", scrie în articolul 148 din Codul de procedură fiscală.
Intenția de a desfășura din ce în ce mai multe controale online la contribuabili a fost anunțată pe final de 2020 într-un raport de activitate al ANAF. După care, la început de martie, președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, anunța într-o conferință a celor de la PwC că planul e ca anul acesta măcar o treime dintre controale să se desfășoare prin desk-audit („Perspectiva pentru perioada 2021 - 2024 este de a ajunge la o pondere a controalelor realizate pe baza desk audit-ului de 70% din totalul verificărilor pe care ANAF le realizează”).
Să zicem că organul fiscal găsește diferențe între creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și cele declarate de contribuabil. Îl anunță pe acesta, îi pune în vedere să aducă documente care să clarifice situația sa fiscală, iar dacă în cele 30 de zile pe care le are la dispoziție nu se clarifică în avantajul lui situația fiscală, organele fiscale vor emite decizii de impunere.
Atenție! Această decizie de impunere nu va putea fi emisă fără audierea contribuabilului/plătitorului. De asemenea, mai prevede codul, decizia aceasta este una sub rezerva verificării ulterioare. Ce înseamnă asta, mai exact? Potrivit codului, decizia de impunere sub rezerva verificării ulterioare poate fi desființată sau modificată - fie la solicitarea contribuabilului, fie la inițiativa chiar a organului fiscal, pe baza constatărilor organului competent. Ca regulă, potrivit codului, cuantumul creanțelor fiscale se stabilește sub rezerva verificării ulterioare, excepție făcând situațiile când creanțele sunt stabilite în urma unei inspecțiii sau verificări a situației fiscale personale.
Bine de știut că, odată cu operaționalizarea acestui tip de control fiscal prevăzut demult în legislație inspectorii antifraudă pot să emită și ei decizii de impunere, la finalizarea acestor controale.