Despre ce este vorba, mai exact? Mă refer la Ordinul ANAF 3.632/2020 (departamentele interne care pot folosi verificarea documentară) și la Ordinul ANAF 3.666/2020 (modelele de documente folosite la verificarea documentară), două acte normative aplicabile deja din octombrie 2020. Acestea nu fac altceva decât să operaționalizeze verificarea documentară ce deja există de mult timp în Codul de procedură fiscală. Verificarea documentară are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului. Această metodă de control se face numai la sediul Fiscului - se analizează situația fiscală ce reiese din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din informațiile sau documentele relevante de la terți.
Așadar, verificarea documentară a fost activată atât din rațiuni de siguranță sanitară, cât și pentru a încerca evitarea unui așa-zis efect de bulgăre la firmele ale căror greșeli pot duce în timp la sancțiuni și penalități majore. Care este rezultatul? Reducerea numărului de inspecții fiscale și controale antifraudă pe teren, la sediile contribuabililor.
„Astfel, prin verificarea documentară, ANAF își propune să identifice timpuriu problemele, imediat după depunerea declarațiilor fiscale, să facă o analiză de coerență și împreună cu contribuabilii să clarifice din timp eventualele probleme legate de conformarea la declarare și la plată a obligațiilor fiscale. Elementul important este faptul că în afară de inspecția fiscală sunt cuprinse și structurile de antifraudă fiscală. Pe de altă parte, actele încheiate de structurile de antifraudă vor fi supuse procedurii de contestare. În esență, acest control documentar reduce mult perioada supusă verificării și este o formă de identificare timpurie a erorilor sau a cazurilor de încercare de neconformare majoră”, mai scrie în raportul publicat de Fisc.
Verificarea documentară poate fi folosită de către:
- inspectorii fiscali din structurile teritoriale ale direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii fiscali din cadrul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili;
- inspectorii din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală;
- inspectorii care se ocupă de verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice din direcțiile generale regionale ale finanțelor publice;
- inspectorii din cadrul Direcției generale control venituri persoane fizice.