ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reglementarea dosarului de control fiscal va scuti firmele de multe bătăi de cap, în special în contestație și în instanță
La solicitarea specialiștilor, Guvernul a reglementat recent, prin OUG, dosarul de control fiscal și posibilitatea firmelor verificate de a cere acces la acesta. Concret, vorbim de un dosar creat pentru fiecare control fiscal derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), nu de un dosar general cu informațiile adunate pe parcursul tuturor controalelor fiscale.
Articolul continuă mai jos
Introducerea dosarului de control fiscal este o măsură pe care specialiștii au cerut-o de mai mult timp și care s-a concretizat, în sfârșit, prin apariția OUG 188/2022. Accesul la acest dosar special al controlului fiscal va elimina multe bătăi de cap pentru companii, mai ales atunci când vine vorba
de contestații fiscale și de acțiuni în instanță.
„S-a clarificat această problemă a dosarului administrativ al acțiunii de control. Poate nu sună a ceva foarte important sau relevant, însă din practică vă putem spune că discuțiile sunt întotdeauna -- în special în momentul în care ajungem în contestație și în instanță -- dacă s-a pus sau nu s-a pus la dispoziție, echipei de inspecție, un document sau o informație. Contribuabilul spune că da, ANAF spune că nu. În momentul în care avem o instituție reglementată, care se numește dosarul administrativ al acțiunii de control, vom ști foarte clar exact toate informațiile care au fost puse la dispoziție în cadrul acțiunii de control, tocmai pentru a evita aceste discuții”, a precizat recent, la
o conferință fiscală organizată de avocatnet.ro,
Călin Stan, Avocat la Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL | EY România.
Așadar, dosarul de control fiscal va arăta foarte clar ce informații au fost furnizate de către contribuabil în cadrul verificărilor. Însă specialistul spune că dosarul va fi de folos inclusiv pentru a căpăta
acces la informații și documente despre care contribuabilul verificat poate că nu știe nimic.
„Acum, din perspectivă practică, evident că nu ne interesează neapărat ce furnizăm noi organului fiscal, ci mai degrabă ce alte documente sau informații mai există la dosarul fiscal (și care stau la baza inspecției fiscale) pe care noi nu le cunoaștem, dar care pot fi definitorii pentru soluția și tratamentul pe care le aplică ANAF la final”, a declarat Călin Stan, însă de data aceasta la o conferință organizată recent de EY.
Cu toate că măsura este considerată una foarte bună din perspectiva contribuabililor ce sunt controlați de către inspectorii ANAF,
este posibil ca pe viitor să existe și o problemă legată de ea.
„Acum, părerea mea este că chestiunea asta s-ar putea să prefigureze un risc viitor. Și vă zic și de ce. La acest moment, legislația îți permite să vii cu motive noi și cu probe noi în contestație și în instanță, față de ce ai pus la dispoziție organului de inspecție fiscală. Faptul că discutăm despre un dosar administrativ al acțiunii de control, care are rolul fix de a avea de la bun început ce s-a pus la dispoziție și ce nu inspecției, mă duce cu gândul că, poate, în viitor, dorința va fi ca tot ce înseamnă inclusiv disputa postinspecție să se rezume exclusiv la ce s-a discutat în cadrul inspecției fiscale.Poate sunt eu un pic mai prăpăstios, însă la acest moment este un mare beneficiu pentru contribuabil că, în urma inspecției fiscale, poate să vină cu probe noi, cu motive suplimentare, cu argumente suplimentare. Pentru că, din păcate, dacă am sta să ne rezumăm exclusiv la ce se discută în inspecția fiscală... am avut parte și de situații în care inspectorul a spus că n-are nicio problemă cu «management fees», de exemplu, iar la final contribuabilul să constate că a avut o impunere suplimentară venită fix din neconsiderarea ca deductibile a acelor «management fees». Într-o situație de genul acela, dosarul administrativ al acțiunii de control nu va avea, poate, absolut nicio informație cu privire la «management fees» sau documente puse la dispoziție, pentru că n-au fost solicitate niciodată. Vom avea un risc major în momentul în care ne trezim cu o impunere pe această chestiune la final și să nu putem după să venim cu documente și motive suplimentare în combaterea poziției ANAF? Cu siguranță că va fi.Tocmai de aceea eu iau ca pe un lucru bun, ca premisă, faptul că discutăm despre acest dosar administrativ al acțiunii de control, tocmai ca să nu mai avem discuția cu ce s-a dat și ce nu s-a dat, însă n-aș vrea să văd că aceasta prefigurează o schimbare de paradigmă, poate, și pe ce poți să faci tu mai târziu, când dreptul tău la apărare te lasă să ajungi în instanță și să ai un control judiciar pe ce a făcut ANAF cu privire la inspecția fiscală”, a detaliat avocatul la conferința avocatnet.ro.
Dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal a fost definit, prin OUG 188/2022, ca reprezentând
„totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal, precum și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă”.Actul normativ prevede că orice contribuabil controlat fiscal
poate să ceară acces la documentele și informațiile adunate de inspectorii ANAF în cadrul unei verificări curente. Însă trebuie precizat că Fiscul are, totuși,
dreptul să cenzureze anumite documente sau informații pentru a asigura confidențialitatea datelor și secretul fiscal.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.