Jurnalele online, sau, asa cum sunt acestea numite de internauti, blog-urile incep sa prinda teren si in Romania dupa ce, in 2005, in Statele Unite ale Americii, cuvantul cel mai frecvent folosit in motoarele de cautare a fost "blog". Practic, un blog este un site de internet gazduit de o firma specializata in acest scop, site pe care orice utilizator poate sa il foloseasca necenzurat, in scopuri persoanle sau ca mijloc de comunicare neconventional.
Multe dintre firmele romanesti au ajuns la concluzia ca acest canal de comunicare ii apropie pe reprezentantii companiilor de clienti si de publicul lor tinta astfel incat au deschis astfel de blog-uri. Spre exemplu, cel mai vizitat blog romanesc pe care o companie il foloseste ca mijloc de promovare este cel apartinand redactorilor Gazetei Sporturilor. Succesul acestuia nu poate fi negat: in prima zi de lansare, site-ul a urcat pe locul intai intr-un clasament al blogurilor, pozitie pe care se mentine si in prezent.
In Romania, numarul de bloguri s-a dublat in ultimul an, astfel incat, daca in 2005 pe internet se aflau aproximativ 10.000 de bloguri, in anul 2006, "blogosfera" (spatiul virtual destinat acestui tip de site-uri) din Romania cuprinde intre 12.000 si 14.000 de bloguri, potrivit studiului Robloggers Survey care a luat in considerare sistemele de gazduire a acestor site-uri.
Mai mult de jumatate dintre bloggeri (51,47%) au varste cuprinse intre 18 si 25 de ani, in timp ce un segment important este reprezentat de intervalul de varste 26 - 30 ani (36,19%), fapt care conduce la ideea ca blogosfera romaneasca e populata de segmentul de varsta drag celor mai multi advertiseri: 18 - 35 ani, potrivit studiului mentionat.
De asemenea, studiul indica faptul ca numarul femeilor autoare de bloguri este de trei ori mai mic decat cel al bloggerilor barbati - 25.74% fata de 74,26%.
In cea mai mare masura, 55,51%, bloggerii sunt absolventi de facultate sau inca pe bancile facultatilor, acestia fiind urmati de liceeni - 8.09% si cei cu studii medii - in total 21,69%. De asemenea, masteranzii sunt prezenti in numar consistent in aceast spatiu, cu 18,38%.
Persoanele care lucreaza in domeniul IT, Telecomunicatii si Internet domina comunitatea bloggerilor - 25,37%, insa nu in mod coplesitor, fiind secondati la mica distanta de cei care inca sunt studenti - 20,22%. Persoanele care lucreaza in media si marketing se fac remarcati si ei cu o forta cumulata de 19,49%.
Dascalii nu exploateaza potentialul educational al blogurilor decat in mica masura - 1 din 16 bloggeri este dascal - 6.25%. Proportia elevilor si a studentilor este de mai mult de patru ori mai mare - 28.31%.
Site-urile de stiri reprezinta principala sursa de informatii pentru 79.77 % din bloggeri, insa foarte, foarte aproape se situeaza blogurile - 75.73%.
Remarcam cum presa intrece televiziunea in randul preferintelor de informare, dar nu discrepant, radioul fiind preferat in proportia cea mai scazuta.
Era Internet cafe-urilor pare sa fi apus. In prezent, cei mai multi bloggeri acceseaza Internetul de acasa - 94.85%, in timp ce doar 3.30% mai merg la un cafe pentru acces online. Calculatorul de la birou este si el un punct de acces important, fiind mentionat de 58.45% dintre respondenti. Un procent semnificativ - 12.86% - au acces wireless.
Pe primele 6 pozitii la categoriile de bloguri urmarite sunt, in ordine descrescatoare: Personale - 80.88% dintre bloggeri urmaresc bloguri personale, Cultura - peste jumatate - 50.73%, IT - aproape jumatate - 49.26% , Foto, Design, Business, Jurnalism.
Blogurile sunt considerate mai putin credibile decat presa traditionala de catre o patrime dintre bloggeri - 22.79% si mai mult de jumatate - 53.31% - considera blogurile la fel de credibile.
Avantajul principal este considerat a fi validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti - de catre 56.98% dintre respondenti, iar 54.04% apreciaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri / vizitatori.
Unul din doi bloggeri (49.26%) considera ca scriind bloguri i-a crescut notorietatea personala, iar 1 din 3 ca blogul se constituie intr-un portofoliu personal - 37.13%.
Reactia rapida la evenimente, gasirea de noi prieteni si inchegarea de comunitati sunt avantajele urmatoare apreciate.
Procentele sunt apropiate de cei care apreciaza faptul ca blogul ii sprijina in organizarea informatiilor, in documentare, in demararea de noi proiecte si ca intretinerea se face cu cost redus.
Intrebati daca doresc sa castige bani din bloguri, marea majoritate a persoanelor interesate de fenomen (79.41%) au declarat nici nu doresc sa castige bani din aceasta activitate.
Probabil cel mai interesant ar fi pentru cei 16.18% dintre bloggeri care doresc in viitorul apropiat sa obtina si un venit, sa afle, sa invate cum se castiga bani de la cei doar 4.41% care reusesc deja acest lucru - am remarcat ca blogurile acestora sunt de business, jurnalism sau IT.
Mai mult de jumatate din bloguri sunt personale - 54.22%. fiind urmate de blogurile de IT (10.70%). Cu proportii apropiate de 5% urmeaza blogurile de cultura, educationale, business, foto, jurnalism.
Comentarii articol (0)