"Daca vrei sa vezi un scandal adevarat, întreaba bloggerii ce este un blog", a spus acum câtiva ani Jeremy Zawodny, unul dintre oamenii de la Yahoo!. Avea mare dreptate. În ultimele luni, articolele tot mai dese din presa româneasca au stârnit foarte multe comentarii acide. De ce? În primul rând, pentru ca au încercat sa defineasca blogul fara sa ia în seama faptul ca au în fata un concept cameleonic, a carui forma se schimba de la un an la altul. La început a fost jurnalul online. Acum putem vorbi deja despre o noua etapa în dezvoltarea ebusinessului modern: blogul de afaceri.
Daca ar fi sa începem discutia cu situatia din România, ar trebui sa observam ca nasterea este, înca, foarte grea. Putine companii au luat decizia de a se folosi de avantajele unui blog dedicat. Dincolo de acest aspect, blogurile personale se dezvolta si la noi. Câte sunt în România? Greu de spus. De fapt, numarul exact este extrem de putin important. Potrivit trafic.ro, peste 255.000 de utilizatori acceseaza saptamânal website-urile din categoria "Pagini personale". E adevarat ca nu toate website-urile din aceasta categorie sunt bloguri. Totusi, chiar daca 100.000 din acesti utilizatori acceseaza saptamânal un blog, putem vorbi deja de o "blogosfera" cu perspective interesante în România.
Instrument de comunicare
Cum stau lucrurile? Într-un articol din primavara acestui an, "The Economist" a ajuns la concluzia ca blogul nu este decât un alt mod de a purta o conversatie. Altfel spus, link-urile incluse în paginile blogului conteaza mai mult decât blogul în sine. Daca pornim de la aceasta afirmatie, o sa observam ca blogul are mult mai multe valente decât ne-am putea imagina.
În ansamblul sau, orice blog este un instrument de comunicare. Este un spatiu unde se lanseaza idei si unde se se ofera perspectiva personala asupra unui eveniment, produs etc. Privit tehnic, un blog este un sistem de management al continutului, care permite utilizatorilor fara cunostinte de programare sa distribuie informatie în Internet. Blogurile pot fi folosite pentru a transmite opinii, pentru a stabili un dialog cu cititorii ori consumatorii, pentru a mentiona articole si website-uri interesante, pentru a face cunoscute comunicate de presa ori a publica fotografii.
Daca vedem comunicarea doar din perspectiva afisarii unor idei, putem dezvolta concluzia initiala: un blog joaca rolul unui formator de opinie. Recomandarea (link-ul) prin care un blog face trimitere la alt blog este o forma de transfer de opinie. În lumea afacerilor, acest transfer îmbraca deseori forma unei tranzactii. Iar blogul de afaceri devine tot mai mult o platforma pe care se tranzactioneaza bunul cel mai de pret al omului modern: încrederea. În aceeasi masura, blogul modern este un instrument de recrutare de personal. Din ce în ce mai multe compartimente ale unei companii îsi gasesc în blog un mijloc de rezolvare a problemelor cu care se confrunta în fiecare zi.
Cercetare si productie
În marketing, bloggerii sunt inclusi deseori în categoria inovatorilor. Ei sunt, de regula, acei oameni deschisi catre adoptarea de idei si produse noi. În multe cazuri, în calitatea lor de formatori de opinie, bloggerii pot influenta tendintele de cumparare ale propriilor cititori. Din dorinta de a obtine un feed-back cât mai bun, din ce în ce mai multe companii au început sa monitorizeze bloguri pentru a previziona viitoarele tendinte din piata. Diverse companii ofera acum rapoarte zilnice ale blogurilor, care mentioneaza numele companiei, numele de produse ori marcile pe care aceasta le detine. Folosita eficient, monitorizarea blogurilor poate aduce un plus de valoare în activitatea unei companii.
Se creeaza comunitati
Majoritatea antreprenorilor moderni vorbesc despre comunitati online. Toata lumea viseaza la succesul MySpace.com si încearca sa gaseasca metode care sa aduca în jurul propriilor produse ori servicii cât mai multi oameni. Blogurile par a fi ideea de succes a viitorului pentru ca, tehnic vorbind, reusesc sa reinventeze Internetul. În primul rând, prin asa-numitul "blogroll". Într-o traducere aproximativa, este vorba despre lista de link-uri care apar în continutul unui blog si în rubricile speciale de link-uri recomandate pe care acesta le contine. Deseori, din link în link, un utilizator ajunge sa cunoasca parerea mai multor oameni despre acelasi subiect.
Al doilea avantaj interesant al blogurilor este posibilitatea acestora (mai ales atunci când vorbim despre bloguri care functioneaza pe platforme similare) de a urmari comentariile care se fac pe Internet cu privire la propriile mesaje (functia de "trackback"). Datorita serviciului de "trackback", un blog poate afisa legaturi directe catre majoritatea blogurilor care comenteaza continutul sau. Se poate forma astfel o colectie de resurse usor de consultat, cu privire la un anumit eveniment, produs ori serviciu.
Observam deci ca blogul s-a îndepartat extrem de mult de conceptul traditional cu care ne obisnuise în anii din urma. Paradoxal, pe masura ce facilitatile tehnice ale platformelor de blogging devin din ce în ce mai sofisticate, nevoia de blog a utilizatorului se transforma într-o alta forma de obligatie de serviciu. Astazi, daca aveti un blog, trebuie sa scrieti macar un mesaj saptamânal. Daca doriti cititori cât mai multi, trebuie sa abordati subiecte interesante. Si, daca veti discuta vreodata despre bloguri, sa retineti ideile de mai jos.
Adevaruri de retinut
Blogurile au aparut de multa vreme. Ideea este chiar mai batrâna decât multe dintre website-urile din România. Istoria retine ca termenul "weblog" a fost conceput de Jorn Barger la 17 decembrie 1997. Trebuie deci sa recunoastem ca multe dintre blogurile din strainatate ne însotesc deja, pe Internet, de aproape 10 ani.
Un blog nu e doar un jurnal online. Sau, cel putin, nu aceasta este acceptiunea generala a termenului, în ziua de astazi. De fapt, daca am sta sa privim evolutia ideii de blog de-a lungul timpului, am observa ca importanta sa a evoluat, odata cu popularizarea Internetului si cu intrarea ebusinessului în abecedarul oricarei afaceri serioase.
Oricine poate avea un blog. Dar, în acelasi timp, trebuie retinut si ca rezultatele blogului pot fi diferite în functie de persoana care scrie. S-au întâmplat si cazuri în care câteva cuvinte scrise gresit într-un blog au dus la pierderi importante pentru autorul lor. Unii si-au pierdut locul de munca, din cauza criticilor pe care le-au adresat online angajatorilor. Altii si-au pierdut credibilitatea.
Comentarii articol (0)