Alin Popescu este avocat, specializat in drept informatic, in cadrul Cabinetului de Avocat "Alin Popescu".
Tehnologia ne împinge, iar si iar, dincolo de limitele trasate de acceptabilul de ieri. Totusi, încrederea consumatorului se incapataneaza sa bata pasul pe loc, iar vehiculul care ar putea-o urni se numeste blog.
Probabil ati aflat deja ca ideea de blog a schimbat jurnalismul. Stirea se face mai nou si de utilizatorul obisnuit de Internet, nu doar de marile trusturi media. Reteaua mondiala de blog-uri, legate între ele prin simpatia reciproca a administratorilor, le transforma într-o forta de invidiat. Puteti infiera publicitatea nedreapta care se face ideii de blog, dar nu neglijati fenomenul. Blog-ul o sa transforme nenumarate afaceri, inclusiv pe a dumneavoastra. Nu conteaza ca vindeti calculatoare, carne de porc sau tricouri.
Agent de marketing
Recent, un sondaj de opinie al companiei americane Technorati a dezvaluit ca utilizatorul de Internet, doritor sa cumpere un anumit produs, este mult mai încrezator în sfatul unui prieten sau al unui cunoscut, decât în prezentarea unui salesman sau in cea de pe website-ul companiei producatoare. Tendinta generala a ultimilor ani plaseaza amicii de pe net într-o pozitie din ce în ce mai favorabila în privinta influentei lor asupra optiunilor de cumparare ale consumatorilor.
Jurnalele online, în care utilizatorii scriu propriile impresii si comentarii, sunt una dintre modalitatile prin care se interactioneaza pe Internet. Un weblog (numit pe scurt si blog) este un jurnal personal care trateaza subiecte diverse, de la politica, stiinta, recenzii de produse pana la orice altceva îi trece prin minte administratorului. Blogging-ul a devenit o adevarata dependenta pentru multi dintre cei care cred ca au ceva de spus. În ultima vreme însa, jurnalele online au devenit vehicule interesate de marketing. Motivul este simplu: fara a fi nevoie de investitii de milioane de dolari aruncate pe campanii TV sau print, un blog este o modalitate aproape gratuita de a intra în discutie cu propriii clienti. Si nu cu orice clienti. Cititorii si autorii de blog-uri sunt uniti de pasiunea pentru un anumit produs, hobby sau o anumita idee. Ei se pot transforma cu usurinta în agenti credibili de marketing, atunci când opinia exprimata în blog este favorabila.
CEO pasionat de blogging
Jonathan Schwartz este dependent de blog-ul sau. Chiar daca pe usa de la biroul sau, sub nume, scrie „Presedinte si CEO“ al Sun Microsystems, una dintre cele mai mari companii IT din lume. Compania s-a integrat, sub conducerea lui Schwartz, în tendinta tot mai accentuata a initiativelor care îmbina administrarea unui blog cu afacerile. În blog-ul sau, Schwartz acopera, bineînteles, lumea Sun.
Stilul în care sunt redactate paginile jurnalului, onest si direct, a transformat website-ul într-un succes neasteptat. Peste 200.000 de oameni il acceseaza lunar si comenteaza articolele. Exemplul sefului a fost urmat de multi dintre membrii companiei Sun. Tendinta este generala din moment ce Technorati spune ca pe Internet exista, la acest moment, peste 10.000 de blog-uri corporatiste. Din ce în ce mai multi oameni încep sa înteleaga importanta blog-ului ca sistem de marketing si de interactiune cu propriii clienti.
Un blog nou la fiecare 5,8 secunde
Daca reprezentati o companie asociata cu o marca extrem de cunoscuta de consumatori, este foarte probabil sa fiti deja subiectul unui blog. Puteti cauta pe Internet acele jurnale care vorbesc despre marca dumneavoastra, iar www.technorati.com poate insemna un bun punct de plecare, dat fiind ca la acest moment acopera peste 19 milioane de blog-uri si ca la fiecare 5,8 secunde se creeaza un blog nou. Daca întâlniti blog-uri în care consumatorii discuta despre marca, produsele ori serviciile dumneavoastra, aveti un motiv în plus sa participati la discutie. Situatia ideala ar fi aceea în care compania dumneavoastra lanseaza un blog propriu, care sa permita consumatorilor sa-si exprime opiniile. Misiunea dumneavoastra nu este aceea de a construi o platforma software pentru clientii proprii. Dimpotriva, acum trebuie sa va concentrati pe discutia cu utilizatorii si pe feed-back-ul pe care vi-l furnizeaza acestia.
Daca dispuneti de un public în masura sa împartaseasca experientele cu privire la un anumit produs, un blog dedicat poate sa ofere o platforma credibila pentru marketingul acestuia. Cum se descurca departamentul dumneavoastra de relatii cu clientii? Puteti face teste sau puteti citi blog-ul companiei, unde clientii nemultumiti va semnaleaza fara teama cele mai mici inadvertente în functionarea acestui departament.
De blog urmeaza a se ocupa unul dintre angajatii dumneavoastra. Va sfatuim sa alegeti cu grija administratorul blog-ului, pentru ca el trebuie sa dea dovada de talent la crearea articolelor postate, de regula zilnic, în blog-ul companiei. De asemenea, administratorul trebuie sa ofere consumatorilor explicatii si noutati privind produsele companiei. Uneori, angajatii îsi creeaza propriile blog-uri, cu sau fara stirea companiei. Unii dintre ei pot ajunge chiar celebri datorita acestor initiative.
Cutia Pandorei
Google este privita ca o companie care tine la secretele ei. Asa ca, in ianuarie, când Mark Jen, un tânar programator, a creat un blog despre primele sale zile de munca la Googleplex (sediul Google), jurnalul a devenit lectura zilnica pentru multi curiosi. Mark era multumit de faptul ca planul de sanatate oferit de Google era mai generos decât cel al fostului angajator si se arata indignat chiar de faptul ca politica Google de a asigura anga-jatilor mâncare gratuita era o încurajare a muncii pâna la ore tarzii. Doua saptamâni mai târziu, Google a decis concedierea lui Jen. De la acel moment, interesul pentru povestea tânarului de 22 de ani a crescut pâna la cote ireale. Multi alti utilizatori au condamnat în propriile blog-uri graba cu care Google si-a atentionat angajatii în privinta lucrurilor pe care le scriu online. Din partea Google, un oficial a raspuns ca, dupa cunostintele lor, multi angajati au propriile blog-uri si compania nu le interzice acest lucru. Singurul lucru pe care îl cere Google de la salariati este sa gândeasca înainte de a publica: de exemplu, daca un anumit lucru nu poate fi trimis prin e-mail la o lista lunga de straini, atunci ar trebui sa te abtii sa-l scrii în blog-ul tau. Jen a picat acest test. Cu toate acestea, aventura de la Google l-a transformat peste noapte într-o adevarata celebritate. A fost cautat de vânatorii de capete care lucreaza pentru Amazon.com, Microsoft si Yahoo!. O luna mai târziu, Jen a ales o slujba la Plaxo, o companie care ofera servicii de management al adreselor de contact pentru utilizatorii de Internet. Jen va coordona eforturile Plaxo de a impune propriilor angajati reguli pe care sa le respecte atunci când scriu in blog-urile lor.
Regula de baza: confidentialitatea
Atunci când alegeti pe cineva care sa administreze un blog, comunicati-i de la început ce poate si ce nu poate sa spuna. Limitarile ar trebui sa fie cât mai putine si sa se refere doar la acele situatii în care autorul poate prejudicia compania.
În principiu, majoritatea blog-urilor administrate de angajati ai unor mari companii se supun unor reguli generale: raspunderea este personala, confidentialitatea raporturilor de munca este importanta. Angajatii trebuie sa stie ca se vor limita sa vorbeasca despre lucruri la care se pricep, ca trebuie sa respecte dreptul de autor, legea, sa foloseasca citate si link-uri, sa discute cu seful acele situatii neclare. Unele companii le permit angajatilor sa-si contrazica seful în blog-urile personale.
Comentarii articol (0)