Adoptarea unui sistem de asigurare de raspundere civila auto (RCA) în care soferii indisciplinati sa plateasca polite mai scumpe, asa cum se întâmpla pe continentul nord-american, ar putea fi posibila si în România peste câtiva ani. În aceasta situatie, soferii cu mai multe abateri - carora li se pot întocmi caziere auto - ar încheia o polita RCA de câteva ori mai scumpa decât cel care respecta legea.
Un sofer "model" care un an întreg a circulat regulamentar si nu a acumulat niciun punct de penalizare ar putea sa plateasca o polita mai mica anul urmator. Desigur, un asemenea portret este ideal, pentru ca e aproape imposibil sa nu fi acumulat macar câteva puncte timp de 12 luni. În esenta, reducerile pentru soferii disciplinati ar putea fi de aproximativ 40-50%, iar majorarile pe care le vor suporta conducatorii cu abateri - de 50-60%.
"Totusi, un sofer cu un cazier auto mai putin încarcat ar putea sa aiba parte de reduceri în momentul încheierii politei RCA, în timp ce unul cu un istoric plin de contraventii sa fie taxat în plus", a declarat Mihail Tecau, secretarul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Sistemul "bonus-malus", asa cum este denumita în limbajul asiguratorilor recompensarea, respectiv penalizarea soferilor, în functie de comportamentul la volan, functioneaza si în România, însa numai în cazul asigurarii CASCO. Practic, unele companii de asigurare chestioneaza soferul si îi stabilesc un fel de portret psihologic, acest lucru având o influenta în privinta stabilirii valorii politei.
Cotele de piata, mai importante decât disciplinarea soferilor
"Este prea devreme sa vorbim despre reduceri sau penalizari semnificative, pe care sa le aplice asiguratorii la încheierea politei, pentru ca piata româneasca a asigurarilor auto este insuficient dezvoltata", spune în continuare Tecau. El estimeaza ca un astfel de sistem s-ar putea implementa la nivel local abia în 3-4 ani, dupa integrarea României în UE si alinierea legislatiei la cea europeana. Deocamdata, companiile de asigurari lupta pentru a câstiga cote de piata. Abia peste câtiva ani, societatile vor putea fi suficient de puternice încât sa îsi pemita "luxul" de a reduce politele, care oricum se vor scumpi de la anul, odata cu liberalizarea pietei. Îndepartata este si posibilitatea ca soferul sa beneficieze în continuare de acel bonus pentru disciplina, în cazul în care alege o alta companie de asigurare, ca si refuzul acesteia de a încheia asigurarea pentru un sofer cu multe accidente la activ, asa cum se întâmpla peste Ocean.
Politele românesti, de câteva ori mai ieftine decât în UE
Rata daunei în România, pe segmentul asigurarilor auto, se situeaza – potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta în Asigurari din România – între 65% si 70%, pondere comparabila cu media europeana. Însa, din punct de vedere valoric, politele românesti sunt cu mult sub nivelul pietei europene. Pretul cel mai mare al primelor RCA este înregistrat în sudul Italiei, unde asigurarea obligatorie costa peste 900 euro pentru un autoturism, media europeana fiind între 300 si 600 euro/an/autoturism. În România, RCA costa pentru anul 2007, în medie, 100 de euro. Reprezentantii uniunii se asteapta ca rata daunei sa creasca în continuare, pe de o parte datorita înnoirii si cresterii permanente a parcului auto, înmultirii accidentelor provocate de aglomerarile urbane, dar si cresterii componentei de despagubiri de persoane la RCA. În România, despagubirile de persoane reprezinta cam 2% din total daune RCA, pe când în UE acest segment acopera peste 50% din total.
Comentarii articol (1)