Pentru a se ralia legislația în materie la prevederile europene, un proiect de lege care a trecut luni de votul senatorilor prevede că utilizatorii de biciclete electrice și trotinete electrice vor fi obligați să încheie un contract de asigurare civilă obligatorie (RCA).
Una dintre cele mai importante modificări ține de modificarea noțiunii de "vehicul" și se adaugă o definiție pentru "utilizarea unui vehicul", pentru a clarifica termenii legii și modul de aplicare a acesteia. Astfel, este considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h, precum și orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul, indiferent dacă este cuplată la acesta sau nu. De asemenea, documentul asociază acestei definiții și tramvaiele, dar disociază de această accepțiune ”fotoliile rulante sau alte vehicule similare cu propulsie proprie, destinate a fi utilizate în mod exclusiv de către o persoană cu dizabilitate fizică locomotorie”.
Prin urmare, viitoarea lege va obliga proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul (definiția prezentată mai sus aducând sub incidența acestor prevederi inclusiv bicicletele electrice și trotinetele electrice) să încheie o asigurare RCA pentru acoperirea riscurilor legate de utilizarea acestuia pe teritoriul României.
Totuși, norma prevede și excepții de la obligația de încheiere a contractului RCA, anume pentru vehiculele utilizate exclusiv în evenimente și activități sportive cu motor în zone cu acces restricționat, cu condiția ca organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.
De asemenea, propunerea stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale și decese. Astfel, conform proiectului, pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei, iar pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.
Mai mult, documentul prevede că "indiferent de locul în care s-a produs accidentul, respectiv pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulației publice, în incinte şi în orice alte locuri, atât în timpul deplasării, cât şi în timpul staționării vehiculului asigurat, asigurătorul RCA acordă despăgubiri pentru prejudiciile produse".
Măsura va permite suspendarea efectelor contractului RCA în cazul suspendării înmatriculării sau dreptului de circulație a vehiculului, cu anumite condiții și proceduri. "Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea voluntară a efectelor contractului RCA încheiat pe o perioadă de valabilitate de 6 sau 12 luni". Într-o astfel de situație, pe durata suspendării efectelor contractului RCA, vehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat, în afara domeniului public. În cazul suspendării efectelor contractului RCA, valabilitatea acestuia se prelungește cu perioada pentru care efectele contractului au fost suspendate, prin emiterea unui act adițional.
Proiectul de lege introduce obligația asigurătorilor RCA de a publica informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune.
În plus, au fost adăugate sancțiuni pentru încălcările legate de asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, inclusiv amendă și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului. Astfel, pentru neasigurarea vehiculului sau utilizarea unuia neasigurat, sancțiunea este amendă de 2.000 de lei - în cazul autoturismelor, 5.000 de lei - pentru vehiculele de până la 3,5 tone, 7.000 de lei - în cazul vehiculelor de transport persoane și celor de până în 12 tone, 15.000 de lei - pentru cele de peste 12 tone și 1.000 de lei - pentru toate celelalte vehicule.
Măsura asigurării trotinetelor electrice, impusă de o directivă UE
În luna iulie 2023, avocatnet.ro a solicitat informații cu privire la transpunerea în România a prevederilor directivei UE, însă, la acel moment, demersul legislativ al ministerului nu era încă bine conturat, astfel încât informațiile pe care le ofeream la acea dată cititorilor făceau referire numai la normele europene care trebuie transpuse în legislația românească.
Directiva (UE) 2021/2118 a modificat într-adevăr legislația europeană referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) și a introdus obligația acestor asigurări inclusiv în cazul trotinetelor sau bicicletelor electrice cu propulsie electrică. Mai exact, directiva extinde înțelesul noțiunii de ”vehicul”, adăugând acestei categorii și dispozitivele autopropulsate cu o masă mai mare de 25 de kilograme, capabile să se deplaseze cu o viteză de minimum 25 km pe oră. Astfel, trotinetele și bicicletele electrice sau cele prevăzute cu propulsie auxiliară vor intra sub incidența legislației care reglementează obligativitatea RCA. Statele membre ale UE, deci inclusiv România, trebuie să transpună prevederile acestei directive europene până la data de 23 decembrie 2023.
Posesorii de trotinete și biciclete electrice urmează să fie obligați să încheie contracte RCA, Ministerul finanțelor confirmând în luna iulie, printr-o adresă trimisă redacției avocatnet.ro (disponibilă în fișierul atașat acestui articol), că „a primit spre promovare în vederea adoptării” două proiecte de lege prin care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) transpune în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2021/2118. Cele două proiecte menționate de MF sunt:
- Proiect Lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule (care tocmai a fost adoptat la Senat) și
- Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților.
Totuși, e bine de știut că, chiar și în momentul de față și în contextul legislativ descris anterior, companiile de asigurare oferă utilizatorilor posibilitatea de a încheia asigurări facultative de răspundere civilă (deci nu auto) a persoanelor fizice, pentru prejudicii produse terţilor, aplicabile și pentru conducătorii de trotinete sau biciclete electrice. Acest tip de asigurare acoperă daunele materiale și vătămările corporale cauzate de asigurat, inclusiv prin utilizarea bicicletelor sau trotinetelor electrice. Prețurile practicate actualmente pentru acest tip de asigurare variază între 30 și 79 de euro anual.
În general, însă, conform informațiilor disponibile pe site-urile asigurătorilor, acest tip de asigurare nu acoperă pagubele produse propriului vehicul, daunele provocate cu intenție, cele provocate în afara pistelor pentru biciclete, cele cauzate în urma deplasării în scop comercial sau sub influența alcoolului ori narcoticelor.
Mai multe articole pe tema legislației aferente utilizării trotinetelor electrice pot fi citite aici.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (22)