Iată mai jos, câteva idei prin care oamenii sunt înșelați, mai nou, în mediul online. Despre prima am aflat de la mai mulți români, despre a doua am aflat din presă, dar cred ca ar fi bine să știți că există.
1. ”Pune link-ul ăsta în site și suntem ok”
Asta am auzit-o de la câțiva oameni din România, deja e destul de larg răspândită. Un e-mail, aparent venit de la un avocat dintr-o societate de avocatură americană, explică faptul că ai folosit în site-ul tău o anumită imagine fără aprobarea clientului său. Ți se mai explică, apoi, că e ok dacă pui un link pe site spre imaginea în cauză (ți se dă și linkul). Dacă nu te conformezi în 5 zile, o să faci obiectul unui caz instrumentat conform DMCA (Digital Millennium Copyright Act din SUA - un fel de legea dreptului de autor de la noi, dar pe alte coordonate).
Evident, pot fi și cereri reale bazate pe cele de mai sus, dar ar trebui să vă dea de gândit câteva lucruri: puteți căuta în tabloul avocaților din statul american respectiv numele avocatului în cauză, puteți căuta domeniul ”avocaților” în cauză pe internet, să vedeți dacă și alți oameni au reclamat astfel de mesaje. În general, nu dați click pe link-urile unde se spune că ar fi găzduită imaginea preluată fără aprobare. Și, evident, atunci când nu sunteți siguri, încercați să vorbiți cu cineva care se pricepe.
2. Metoda ”accidentul”, în format AI
Probabil că știți, prin metoda ”accidentul”, persoane de bună-credință, alese după diferite criterii, sunt păcălite telefonic să trimită sume de bani sub pretextul unor vătămări suferite de rude apropiate, care au nevoie urgentă de fonduri pentru spitalizare sau alte nevoi imediate. ”Fiul dumneavoastră a suferit un accident și are nevoie de bani, îi puteți vira aici”. Eh, mai nou, metoda s-a îmbunătățit substanțial prin implicarea unui mix A.I. / înșelătorie clasică. Cu ajutorul AI, o mulțime de instrumente online ieftine pot transforma un fișier audio într-o replică a unei voci, permițând unui escroc să-l facă să „citească” orice script i s-ar pune în față. De unde au oamenii ăștia exemple de voce? YouTube, podcasturi, reclame, videoclipuri TikTok, Instagram sau Facebook.
Mare atenție, deci, dacă primiți astfel de telefoane / mesaje vocale. E mai important să le verificați decât să acționați cuprinși de panică.
--
Pe măsură ce trece timpul, va trebui să ne regândim chiar și frica, pentru că ea e, astăzi, setată să funcționeze în anumite scenarii deja depășite. În timp, va trebui să ne educăm reacțiile și să încercăm să gândim mai mult ce, cum, cine, unde etc, atunci când suntem puși în fața unor situații de acest gen.
Comentarii articol (0)