ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozit pe profit: Introducerea IMCA va genera un val de litigii în instanțe, spun specialiștii
În urma introducerii, din 2024, a impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) de 1%, ce se va aplica plătitorilor de impozit pe profit cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, specialiștii NNDKP se așteaptă la un val de litigii în instanțe.
Articolul continuă mai jos
Practic, litigiile ar putea veni, pe de o parte, de la contribuabilii obligați să achite IMCA, pentru că aceștia
vor contesta modalitatea de calcul.
„Cu siguranță vom vedea contestații, în fața instanțelor de judecată, pe modul de aplicare al acestui procent de 1%”, a atras atenția, la o conferință recent organizată de NNDKP,
Marius Ezer, Partener.
Pe de altă parte, s-ar putea ajunge la litigii și
din cauza comportamentului pe care l-ar putea avea contribuabilii care, cel puțin în primă fază, evită plata IMCA. Asta dacă Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că anumite remodelări de business sunt făcute artificial, pentru a evita plata impozitului minim. Legislația permite inspectorilor ANAF să conteste și să reîncadreze remodelările fără substanță economică în spate.
„Litigiile pe care noi le estimăm în această zonă cu siguranță vor fi și din modalitatea de calcul - așa se întâmplă întotdeauna. Dar cu siguranță piața va avea o reacție de protecție pentru acest impozit. Cum vedem noi asta? Mă aștept ca o corporație care și-a bugetat și și-a făcut un plan pe mulți ani să încerce să se protejeze de acest impozit, pentru că îi dărâmă toate planurile de investiții, de exemplu. E un impozit care are impact imediat la nivelul celor care fac investiții. În momentul în care ești într-o perioadă de investiții masive, de exemplu, ești în pierdere și, în mod tradițional, n-ai fi plătit impozit pe profit. Acum, te duci și plătești impozitul minim. Practic, ai un cost pe care nu l-ai bugetat, nu l-ai estimat niciodată.Prin urmare, este firesc să existe o tendință a pieței de a se proteja. Cum se poate proteja? Regândind planurile de investiții și regândind până și modelul de business. Regândirea unui model de business în preajma unei modificări legislative de genul acesta poate fi interpretată ca o modificare artificială, fără substanță economică. Dacă se vor întâmpla remodelări de acest gen -- firești dintr-o anumită perspectivă --, ne așteptăm ca și ANAF să reacționeze și să verifice din perspectiva artificialității o astfel de restructurare. Atâta vreme cât o astfel de schimbare, dacă s-ar întâmpla, nu va putea să demonstreze o substanță economică solidă în spate și va fi cel puțin suspectată că este făcută doar pentru a evita un impozit, va fi contestată, cu siguranță, de către ANAF”, a detaliat, la același eveniment,
Alina Timofti, Partener.
Introducerea IMCA în cazul plătitorilor de impozit pe profit este prinsă în
proiectul de lege cu reforma fiscală a Guvernului. Acesta așteaptă, în prezent,
verdictul de (ne)constituționalitate al Curții Constituționale. Concret, plătitorii de impozit pe profit care au o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în anul precedent vor datora la stat un impozit minim pe cifra de afaceri în cotă de 1%, începând cu 2024.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)