Ce înseamnă aceste modificări pentru tine?
Modificările aduse acoperă o sferă largă de reglementări referitoare la modalitatea și termenele de eliberare a documentelor de călătorie, restricționarea accesului la pașapoartele simple temporare, precum și la retragerea ori anularea pașapoartelor.
- pașaportul simplu temporar va fi emis numai în cazuri excepționale și urgente. Asta înseamnă că eliberarea acestuia nu va mai fi la fel de accesibilă, dar va fi garantată în cazuri de urgență (când este necesară deplasarea în străinătate sau, după caz, continuarea călătoriei ori reglementarea șederii/ situației juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile);
- în plus, se reglementează posibilitatea ca datele biometrice și datele cetățenilor români să fie preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României, dar să poată fi utilizate atât pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, cât și pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărții electronice de identitate, conform solicitărilor adresate de cetăţenii români;
- legea reglementează ca eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori să se efectueze numai dacă în cuprinsul hotărârii judecătorești sau al ordonanței președințiale de suplinire a acordului unuia dintre părinți, instanța a stabilit, în mod expres, acest aspect;
- se stabilește acum și anularea informatică a pașapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română, în situația în care acestea nu au respectat obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de cinci zile de la data pierderii cetățeniei;
- în cazul în care ai interdicție de a părăsi teritoriul României, ca urmare a unei obligații impuse de instanțele de judecată, documentele de călătorie îți vor fi retrase temporar.
Documentul introduce și noi prevederi referitoare la responsabilitățile cetățenilor, legate de păstrarea și predarea pașapoartelor simple electronice și temporare în diverse situații.
Astfel, pașapoartele simple electronice și temporare ale minorilor sub 14 ani trebuie păstrate de către părinții sau reprezentanții legali ai acestora. De asemenea, în cazul în care minorii călătoresc în străinătate însoțiți de alte persoane, pașapoartele trebuie păstrate de însoțitori, conform normei.
În plus, dacă titularul pașaportului simplu electronic sau temporar își pierde cetățenia română, acesta sau părinții/reprezentantul legal al minorului sunt obligați să predea documentul de călătorie în termen de cinci zile. Acest lucru trebuie făcut în țară la oricare dintre serviciile publice comunitare de pașapoarte sau la sediul Direcției Generale de Pașapoarte, iar în străinătate la misiunile diplomatice și consulatele României.
Modificările introduse de recenta lege se referă la cartea de identitate și cartea electronică de identitate, care vor constitui documente de călătorie în străinătate pentru statele membre UE și cele care le recunosc ca atare. De asemenea, pașaportul simplu temporar va fi eliberat în termen de trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii.Atenție! Legea 174/2024 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării sale în Monitorul Oficial, adică începând cu 3 iulie anul curent.
Comentarii articol (0)