Spre deosebire de bursele de excelență sau de merit, care au un caracter stimulativ, cele sociale sunt un ajutor acordat elevilor aflați în nevoie. Prin urmare, acestea din urmă se adresează copiilor care provin fie din familii în care veniturile pe membru sunt sub jumătatea salariului minim pe economie, fie orfanilor (de unul sau ambii părinți) sau elevilor care provin din familii monoparentale, celor cu deficiențe fizice, dar și celor ale căror familii beneficiază de venitul minim de incluziune. Numitorul comun al tuturor cazurilor pentru care legislația prevede acordarea unei astfel de burse este dificultatea financiară.
În ciuda acestui fapt, unele instituții de învățământ cer solicitanților dovedirea situațiilor care justifică acordarea unei astfel de burse prin depunerea unor documente în formă autentică, notarială.
Pentru a obține o astfel de bursă, solicitanții trebuie să depună o serie de documente, în baza cărora comisiile de management al burselor din cadrul instituțiilor de învățământ decid cu privire la temeinicia cererii de acordare a unei burse sociale. Fără a sesiza paradoxul situației în care cineva care are nevoie de bani trebuie să cheltuie o sumă importantă tocmai pentru a putea face o astfel de cerere, multe școli solicită depunerea unor declarații autentificate notarial (privind veniturile sau apartenența la o familie monoparentală, de exemplu). Rezultatul este acela că cel puțin o treime din valoarea lunară a unei burse (care este în cuantum de 300 de lei) se poate duce pe cheltuielile de autentificare a documentelor (pentru București, de exemplu, o astfel de procedură costă aproximativ 100 de lei).
La solicitarea avocatnet.ro, Ministerul Educației a făcut câteva precizări cu privire la această situație și a admis faptul că unele instituții școlare din subordinea sa fac astfel de solicitări. Astfel, conform răspunsului remis redacției, ministerul susține că a organizat un număr de trei întâlniri cu inspectorii școlari generali, cărora li s-a explicat faptul că solicitanților de burse sociale nu trebuie să li se ceară declarații autentificate și li s-a pus în vedere să transmită această informație directorilor instituțiilor de învățământ din subordinea lor. Mai mult, Ministerul Educației susține că, pe data de 26 septembrie, a transmis instituțiilor școlare precizări referitoare la documentele necesare obținerii unei burse sociale: ”în cazul declarațiilor pe propria răspundere, precum și al restului documentelor doveditoare pe care elevii majori sau reprezentanții legali ai elevilor minori le depun la Comisia de management al burselor (…) nu este necesar să fie certificate/autentificate notarial. Informațiile necesare în vederea stabilirii venitului mediu net lunar pe membru de familie (…) se obțin prin accesarea platformei”.
Recomandarea ministerului este ca persoanele care se confruntă cu astfel de situații să sesizeze imediat inspectoratul școlar competent.
- cererea părintelui/reprezentantului legal/elevului major;
- declarație pe propria răspundere privind veniturile nete, cu caracter permanent, obținute pe ultimele 12 luni anterioare cererii, realizate de membrii familiei, supuse impozitului pe venit, și acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal pentru verificarea respectării criteriilor de acordare a bursei;
- documente doveditoare ale componenței familiei: certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, actele de identitate ale persoanelor care au peste 14 ani, acte de stare civilă, sentință judecătorească din care să rezulte stabilirea domiciliului copilului/copiilor la unul dintre părinți, certificat de deces, decizia instanței de menținere a stării de arest;
- raport de anchetă socială în cazul părinților dispăruți.
Comentarii articol (0)