„Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exercițiul financiar de raportare, au primit sume reprezentând subvenții, sponsorizări, sume redirecționate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum și alte forme similare de finanțare, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declarație care însoțește situațiile financiare anuale și evidențiază sumele astfel primite, respectiv utilizate”, scrie, mai precis, în ordonanță. Iar ONG-urile care vor ignora noua obligație vor risca sancțiuni deloc neglijabile - o amendă de la 20.000 la 30.000 lei.
Potrivit Ordinului MF 470/2024, care a apărut miercuri în Monitorul Oficial, vorbim de o declarație privind situația de trezorerie, care are două modele. Un model este pentru entitățile care au primit cel mult 100.000 lei la nivel de an, care are un format simplificat (anexa 2 a ordinului), iar celălalt model este pentru entitățile care au depășit acest plafon (anexa 1 a ordinului).
„Declarația privind situația de trezorerie se întocmește și se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească și să semneze situațiile financiare anuale. Declarația privind situația de trezorerie se semnează și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial”, scrie în ordinul ministerului.
Din modelele oficializate de MF reiese că ONG-urile trebuie să pună la dispoziție informații destul de detaliate:
- în cazul încasărilor: printre altele, se trec subvențiile, sponsorizările, sumele redirecționate din impozitele contribuabililor, donațiile, creditele bancare, dobânzile, chiriile, dividendele etc.;
- în cazul plăților: printre altele, se trec salariile, impozitele, taxele, contribuțiile, plățile pentru achiziții, plățile pentru chirii, plățile pentru deplasări etc.
„Declarația privind situația de trezorerie se depune odată cu situațiile financiare anuale, folosind programul de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor. În vederea depunerii declarației, persoanele juridice fără scop patrimonial folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, precum și un fișier cu extensia zip.
Fișierul cu extensia zip va conține prima pagină din situațiile financiare anuale listată cu ajutorul programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor, semnată, potrivit legii, precum și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de persoanele juridice fără scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip. Fișierele zip atașate situațiilor financiare anuale nu vor conține parolă”, dispune documentul citat.
Dacă în momentul de față există ONG-uri care deja au depus bilanțurile pe 2023, se prevede că acestea au timp să depună noua declarație, la unitățile MF, în termen de 60 de zile după expirarea termenului-limită al bilanțurilor pe 2023. Adică până pe la finalul lunii iulie 2024.
Conform inițiatorilor, măsura este gândită pentru a analiza mai ușor banii pe care-i primesc și folosesc asociațiile și fundațiile: „Prin introducerea acestei obligativități se creează condiții pentru creșterea încrederii în calitatea raportărilor financiare întocmite de entitățile vizate de completarea propusă a fi adusă la Legea contabilității. În plus, sunt create condițiile pentru o analiză exhaustivă atât a surselor de finanțare primite de entitățile respective, cât și a sumelor utilizate. Spre exemplu, în perioada 2019-2022 sumele declarate de către operatorii economici cu titlu de sponsorizare se ridică la valoarea de 8,8 miliarde lei”, scria în nota de fundamentare ce a însoțit OUG 115/2023 în forma sa de proiect.