„Produse care sunt similare din perspectiva consumatorului final, dar care nu se numesc «biscuiți» sau «cozonaci» vor fi vândute cu TVA de 19%. Acest efect se detașează de principiul neutralității fiscale, care impune ca produsele ce au o natură similară să aibă același tratament de TVA. Iată cum o reglementare fiscală poate să ducă la o «migrare» a denumirii comerciale a produselor către acea denumire care permite practicarea unei cote mai reduse și, implicit, a unor prețuri de comercializare mai reduse. În perioada următoare, ne putem aștepta să vedem pe rafturile magazinelor mai mult cozonac și mai puțin panettone ori mai mulți biscuiți și mai puține eugenii sau napolitane”, a atenționat, la o conferință recent organizată de EY, Florina Parîng, Director în Departamentul de Impozite Indirecte.
Conform modificărilor operate Codului fiscal prin Legea 296/2023 și prin OUG 115/2023, alimentelor cu mult zahăr adăugat li se aplică cota standard de TVA de 19% de la 1 inauarie 2024. Prin excepție, se aplică o cotă redusă de 9% pentru biscuiții, cozonacii și laptele praf (pentru copii mici) cu mult zahăr adăugat.
Cum se stabilește cota de TVA la alimentele cu zahăr adăugat:
- dacă alimentele conțin zahăr adăugat și conținutul total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, se aplică un TVA de 19% (cu excepția laptelui praf, a cozonacului și a biscuiților);
- dacă alimentele nu conțin zahăr adăugat sau conțin zahăr adăugat, însă conținutul total de zahăr este sub 10 g/100 g produs, se aplică un TVA de 9%.
- laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, respectiv formulele de lapte praf de început, de continuare și de creștere, care se încadrează la codurile NC 0402 și NC 1901 10;
- cozonacul care este vândut sub această denumire și care se încadrează la codul NC 1905;
- biscuiții care sunt vânduți sub această denumire și care se încadrează la codurile NC 1905 31, 1905 90 45 și 2309.