Noutățile care au permis evaluarea obiectivă a competențelor elevilor de clasa a VIII-a:
- este pentru prima dată când simularea se derulează în condiții similare cu cele de examen, digitalizat
- lucrările au fost corectate nu de către profesorii din unitatea de învățământ, ci de evaluatori din țara distribuiți aleatoriu.
Datele prezentate de Ministerul Educației prefigurează un an cu performanțe catastrofale la examenele naționale.
Prima simulare digitalizată, cu lucrări corectate de profesori stabiliți aleatoriu
Cele două noutăți ce au funcționat precum hârtie de turnesol:
- Este pentru prima dată când simularea se derulează în condiții similare cu cele de examen, digitalizat, iar lucrările nu au mai fost corectate de către profesorii din unitatea de învățământ, fiind distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată țara., menționează Ministerul Educației
- De asemenea, conform metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor naționale, la o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi evaluatori, lucrările sunt recorectate de alți doi evaluatori, nota finală fiind obținută ca medie aritmetică a celor două note cu valori centrale, după eliminarea notelor extreme (cea mai mare și cea mai mică).
Problema scoasă din nou în evidență și amânată de miniștrii Educației: evaluarea la clasă
Prima Evaluare Națională cu corectare digitalizată amintește de introducerea camerelor de supraveghere la Bacalaureatul din 2011.
Obligativitatea acestora în sălile de examene a fost anunțată cu doar o lună înainte de concurs și i-a luat prin surprindere pe toți cei implicați – profesori, elevi și părinți.
Obișnuitele colecte pentru protocol, adică sumele colectate pentru comisiile de examen au devenit imposibile, iar procentul de promovare la nivel național a fost de 44,47%, cu 23% mai puțin decât în 2010.
Ca și atunci, rezultatele finale arată o prăpastie între notele de la clasă și cele obținute la examen. Este cea mai mare discrepanță înregistrată la acest capitol după 2011, când s-au introdus camere de supraveghere.
Deja prea multe medii mari, comparativ cu rezultatele de la examenele naționale
Fostul ministrul al Educației Sorin Cîmpeanu semnala în 2022 că avem prea mulți elevi de top, dacă ne raportăm la notele de clasă. Aproximativ 53% din elevii României au avut în anul școlar 2021 medii mai mari de 8,50, situație pe care Sorin Câmpeanu a declarat-o ilogică, în condițiile în care o parte dintre aceștia sunt analfabeți funcțional.
”Burse de merit” indiferent de medii
În loc să rezolve această anomalie, prin mecanisme ce ar asigura o evaluare corectă, actualul ministrul al Educației, Ligia Deca, a optat pentru cealaltă extremă, introducând regula potrivit căreia 30% din elevi au dreptul la burse de merit, indiferent de notă.
Ceea ce a aruncat total în derizoriu evaluarea și competiția la clasă.
Citește integral articolul pe www.cursdeguvernare.ro.
Comentarii articol (0)